Szukaj 0 Koszyk
Menu
Produkty
Komputery i Tablety
AGD małe

Awaria sprzętu – przedłużona gwarancja czy ubezpieczenie?

Im droższy sprzęt elektroniczny kupujemy, tym jeszcze większe koszty uszkodzenia albo awarii. W czasach, gdy niektórzy za telefon albo laptop płacą tyle, co inni za samochód, strata może być naprawdę duża, więc nic dziwnego, że szuka się sposobów na to, aby ograniczyć to ryzyko lub zminimalizować koszty naprawy czy wymiany sprzętu na nowy. Czy dodatkowa ochrona jest w ogóle możliwa? W tym artykule analizujemy dostępne opcje – przedłużenie gwarancji oraz ubezpieczenie sprzętu i zastanawiamy się, na co zwrócić uwagę zanim podejmie się decyzję.

Jaki jest okres ochrony?

Standardowa gwarancja od producenta zazwyczaj obejmuje 2 lata. Przedłużona wersja wydłuża najczęściej ten czas według wybranej opcji na przykład na 3 albo 5 lat. Czasami okres gwarancyjny uzależniony jest od tego, jakiego elementu dotyczy awaria. Przykładowo, producent pralki może zapewniać 8 lat gwarancji na silnik, 5 lat na bęben i 2 lata na wszystkie pozostałe elementy. To, jak długa gwarancja będzie nam potrzebna, zależy od tego, jak długo zamierzamy użytkować sprzęt. W przypadku pralek, lodówek i zmywarek bardzo długi okres gwarancyjny ma sens, ponieważ takich sprzętów używa się przez mniej więcej 10 lat. Co innego smartfony czy tablety, które i tak większość osób wymienia co 2 lata lub nawet częściej. W tym przypadku, raczej należy szukać rozwiązań zmierzających do rozszerzenia zakresu, a nie czasu trwania takiej umowy.

Co obejmuje ochrona?

W potocznym rozumieniu, gwarancja zapewnia bezpłatną naprawę lub wymianę sprzętu na nowy, jeśli wymiana nie będzie możliwa. Trzeba jednak pamiętać o tym, że to, czy sprzęt w ogóle zostanie naprawiony, zależy od tego w jakich okolicznościach doszło do awarii. Często producent bierze odpowiedzialność za awarie ze swojej, winy natomiast nie za niewłaściwe użytkowanie czy uszkodzenia mechaniczne powstałe z winy właściciela sprzętu. Jeśli chodzi o ubezpieczenie, zakres może być tutaj zdecydowanie szerszy. Ubezpieczyciel może za odpowiednią opłatą chronić sprzęt także przed kradzieżą z włamaniem albo przed przepięciem.

Kto zapewnia ochronę i na jakich zasadach?

W momencie wybrania określonej opcji dobrze jest wiedzieć, kto jest drugą stroną umowy. Czy odpowiedzialność za nasz sprzęt będzie ponosić producent, sklep, w którym dokonaliśmy zakupu, czy może ubezpieczyciel. Gdy dojdzie do awarii, powinniśmy wiedzieć do kogo się zgłosić i czego oczekiwać. Zdecydowanie najwygodniejsze są umowy, które zapewniają dojazd i naprawę w naszym domu, a także wygodne zgłaszanie awarii przez telefon, a w przypadku konieczności zabrania do serwisu - darmowy transport w obie strony. Niektóre gwarancje zapewniają nawet urządzenie zastępcze na czas naprawy usterki.

Dla kogo przedłużona gwarancja albo ubezpieczenie?

Pakiety gwarancyjne są dodatkową opcją, która jednym przyda się bardziej, a innym mniej. Generalnie, im droższy sprzęt, tym większa potrzeba, aby decydować się na takie rozwiązanie. Poza tym, trzeba pamiętać o różnych okolicznościach zwiększających szanse na potencjalne kłopoty. W przypadku sprzętów domowych, często przesłanką do dodatkowej ochrony może być posiadanie małych dzieci. Drobny sprzęt dobrze jest ubezpieczyć, gdy często podróżujemy lub uprawiamy ekstremalne sporty. To, jaka forma ochrony będzie najlepsza, zależy od konkretnego sprzętu i tego w jaki sposób będziemy go używać.

Sprawdź pakiety Gwarancji Plus dostępnych w MediaMarkt.

powrót

[script]var loadEditorJS;loadEditorJS = function() { var docRef, checkStr, getUrlParameter, isOpened, closeTimer; getUrlParameter = function(urlParam) { var param, regex, results; param = urlParam.replace(/[\[]/, '\\[').replace(/[\]]/, '\\]'); regex = new RegExp('[\\?&]' + param + '=([^&#]*)'); results = regex.exec(location.search); return results === null ? '' : decodeURIComponent(results[1].replace(/\+/g, ' ')); }; docRef = document.referrer; checkStr = 'saturn.pl'; if (docRef.indexOf(checkStr) > -1 || getUrlParameter('redirected') === '1') { closeTimer = 10000; $.extend(true, $.magnificPopup.defaults, { tClose: 'Zamknij (Esc)' }); $.magnificPopup.open({ items: { src: '#js-footerPopup', type: 'inline' }, mainClass: 'mfp-fade', closeOnContentClick: true, closeOnBgClick: true, closeBtnInside: true, showCloseBtn: true, enableEscapeKey: true, callbacks: { open: function() { var popup; popup = this; isOpened = true; setTimeout(function() { if (isOpened) { popup.close(); } }, closeTimer); }, close: function() { isOpened = false; } } }); } if (typeof loadLpJS === 'function') { loadLpJS(); }};[/script]
pixel
[script]var $productVariant = $('.js-product-variant');if ($productVariant.length) { $productVariant.each(function() { var $this; $this = $(this).find('img'); $this.error(function() { $this.attr({ 'src': $this.attr('data-src-gallery') }); }).attr({ 'src': $this.attr('data-src-filemanager') }); }); $productVariant.on('click', function() { enp.APP.bundles.loader.loadingShow(); }); }[/script]