Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony. Więcej na temat cookies kliknij tutaj
×
0 0

Gamepad - Kontroler gier

Kontroler umożliwia sterowanie grami komputerowymi. Dostępnych jest wiele różnych modeli do komputerów i konsoli do gier.

GamePad Logitech
Czym jest kontroler do gier?

W grach komputerowych gracz kontroluje akcję. Do tego celu od dawna istnieją urządzenia wejściowe, jak joystick z wychylnym drążkiem do określania kierunku i przyciskiem wyzwalającym określoną akcję. Do gier na komputery PC i konsole dostępny jest obecnie szeroki wybór przewodowych i bezprzewodowych kontrolerów. Oprócz stosunkowo prostych joysticków, manetek i pokręteł sterujących dostępne są również urządzenia z zaawansowaną obsługą w szczególności do konsol do gier, jak Wii-Mote, Kinect do konsoli Xbox lub Move do konsoli PlayStation 3. Wszystkie kontrolery umożliwiają sterowanie kierunkiem biegu, jazdy lub spojrzenia oraz akcją w grze (strzelanie, skakanie, uderzanie i tak dalej).

Proste kontrolery: pokrętła sterujące, manetki i joysticki

Wczesne gry komputerowe, na przykład na pierwszych konsolach firmy Atari lub legendarnym komputerze domowym C64, były sterowane bardzo prostym pokrętłem sterującym lub joystickiem. Pokrętłem można obracać w lewo i prawo tylko do określonej granicy, sterując w ten sposób postacią w grze, a przyciski umożliwiają strzelanie z broni lub skakanie. Natomiast joystick ma jeden drążek sterujący oraz jeden lub większą liczbę przycisków akcji/ognia.

Nowoczesne kontrolery i manetki mają na przykład kilka mini drążków do sterowania kierunkiem biegu i spojrzenia oraz szereg przycisków akcji (zwanych również przyciskami trigger, z angielskiego: „spust”) w celu strzelania i sterowania różnymi akcjami, jak skakanie, schylanie się, zmiana broni lub obsługa menu gry (przyciski Start i Select).

Sprzężenie zwrotne i silniki wibracyjne

Nieco bardziej zaawansowane kontrolery, na przykład do konsol PlayStation 2 i 3 lub Xbox, są wyposażone w kolejne dodatki, jak silnik wibracyjny (funkcja sprzężenia zwrotnego), który wibruje na przykład przy strzelaniu z broni, wstrząsach, skokach i trafieniu do celu w grze, co sprawia, że akcja gry staje się jeszcze bardziej realistyczna.
Pad Wii
Kontrolery bezprzewodowe i radiowe

Są kontrolery połączone z konsolą lub komputerem za pomocą kabla oraz modele bezprzewodowe na podczerwień lub w wersji Bluetooth. Te ostatnie wymagają oczywiście odpowiedniego odbiornika w urządzeniu. Panuje moda na bezprzewodowe i coraz bardziej uniwersalne kontrolery, jak Wii-Mote do konsoli Wii firmy Nintendo, oraz koncepcje obsługi w postaci kontrolerów Move do konsol PlayStation 2 i 3 firmy Sony oraz Kinect do konsoli Xbox firmy Microsoft.


Nowoczesne kontrolery i koncepcje obsługi

Akcja gry ma być coraz bardziej realistyczna. Z tego względu producenci opracowują coraz to nowe koncepcje sterowania i kontrolerów do swoich konsoli. Gra nie ogranicza się przy tym do naciskania przycisków, lecz ruchy wymagane w danej grze są bezpośrednio i intuicyjnie zamieniane w ruchy na ekranie za pomocą bezprzewodowych pilotów rejestrujących ruch wyposażonych w czujniki przyspieszenia, dodatkowych listew z czujnikami, kamer i innych funkcji.

Wszystko zaczęło się prawdopodobnie od konsoli Wii firmy Nintendo i kontrolerów Wii-Mote zamieniających ruch za pomocą listwy z czujnikami na telewizorze w akcję gry na ekranie. W ten sposób można na przykład w wirtualnej grze w golfa wykonać kontrolerem zamach podobny do zamachu kijem golfowym.

Kontroler Move konsoli PlayStation 3 firmy Sony ma natomiast kształt pałeczki i działa w oparciu o trójosiowy czujnik żyroskopowy, trójosiowy czujnik przyspieszenia, czujnik pola magnetycznego oraz technikę sprzężenia zwrotnego. Na końcu kontrolera znajduje się świecąca kula, która wraz z kamerą wideo konsoli PlayStation 3 („PlayStation Eye”) umożliwia precyzyjne określenie pozycji gracza.

Natomiast firma Microsoft całkowicie wyeliminowała klasyczny kontroler: jednostka zawierająca kamery, mikrofony i czujniki wykrywa pozycję i położenie gracza oraz analizuje jego ruchy, aby przenieść je do gry.

Specjalne kontrolery do specjalnych zastosowań

Oprócz kontrolerów uniwersalnych w sprzedaży są również kontrolery specjalne do określonych typów gier, jak kierownice z podłączonymi pedałami do wyścigów samochodowych, drążki sterowe do symulatorów lotu lub plastikowe powłoki w kształcie pistoletu, rakiety tenisowej lub miecza do kontrolerów Wii-Mote.

Producenci

• Microsoft
• Logitech
• Sony
• Thrustmaster
• Trust
• Ultron
• Saitek
• Hama
• Rainbow
• Sweex
• Bigben
• Brooklyn
• Speed-Link

powrót

pixel