Szukaj 0 Koszyk
Menu
Produkty
Komputery i Tablety
AGD małe

Gry w technologii VR - na smartfonie czy na konsoli?

Wirtualna rzeczywistość z filmów science fiction w szybkim tempie przeniosła się do prawdziwego świata. W jakim kierunku rozwinie się ta technologia? W tej chwili można tylko spekulować. W tym momencie możemy korzystać z dobrodziejstw VR głównie pod postacią prostych gier. Granie z wykorzystaniem VR na komputerze wciąż może być dla wielu osób barierą ze względu na kosztowny hardware zdolny udźwignąć wymagania sprzętowe. Co innego konsole i smartfony. Tutaj bariera wejścia jest zdecydowane mniejsza. W artykule przedstawiamy dostępne możliwości i doradzamy, co wybrać, żeby móc bawić się w wirtualnej rzeczywistości.

Technologia VR na smartfonie

Co jest potrzebne, aby rozpocząć swoją przygodę z VR? Podstawą jest urządzenie generujące obraz, czyli ekran naszego smartfona. Gdy włożymy urządzenie w specjalne gogle, obraz zostanie podzielony na dwie części (dla każdego oka), które przesunięte względem siebie, będą tworzyć iluzję świata 3D. Dzięki zastosowaniu odpowiednich czujników, jak żyroskop i akcelerometr, będzie wykrywana każda zmiana położenia smartfona, dzięki czemu będziemy mogli sterować grą, po prostu poruszając głową. Im lepszy będziemy mieli wyświetlacz w smartfonie, tym wyraźniejszy zobaczymy obraz. Minimalna zalecana rozdzielczość to Full HD, a zaleca się żeby był to obraz 4K. Ważne są także rozmiary smartfona, aby pasował do gogli. Producent najczęściej podaje tu pewien zakres. Na przykład gogle MODECOM Volcano Blaze współpracują ze smartfonami o przekątnej od 4,5 do 5,7 cala. Czasem ograniczeń jest znacznie więcej. Przykładowo, Gogle SAMSUNG Gear VR współpracują tylko ze smartfonami Samsunga.

Do jakich gier będziemy mieli dostęp, kupując gogle VR do smartfona? To zależy od konkretnego modelu gogli, więc należy to dokładnie sprawdzić przed zakupem. Wspomniane wcześniej urządzenie SAMSUNG Gear VR obsługuje wyłącznie gry na platformie Oculus. Większość innych gogli współpracuje natomiast z ekosystemem Google Cardboard. Są także gogle obsługujące bardzo ograniczoną liczbę gier i aplikacji przypisanych do konkretnego modelu. Tak działa jeden z najciekawszych gadżetów dla fanów gwiezdnych wojen – okulary VR LENOVO Star Wars: Jedi Challenges. Okulary umożliwiają wykorzystanie tylko 3 dedykowanych gier, na które składają się holoszachy, walki na miecze świetlne oraz taktyczna gra z użyciem różnych jednostek broniących określonego terenu.

Model gogli i zastosowana technologia wpływają też na to, jak wygląda sterowanie. Najprostsze - gdy ograniczają się do oglądania wirtualnego świata i poruszania się za pomocą ruchu głowy. W bardziej zaawansowanych produkcjach, gdzie w wirtualnym świecie mamy większy wachlarz wykonywanych czynności, możliwe jest sterowanie za pomocą kontrolerów i dodatkowych przycisków. Do gogli Samsung mamy dedykowany analogowy kontroler skonstruowany tak, by ułatwić sterowanie. Możemy nim potrząsać i naciskać,  kierując obiektami w wirtualnej rzeczywistości. Poza tym, na samych goglach mamy pokrętło do regulacji ostrości, przycisk cofania, przycisk powrotu do menu głównego, regulowaną głośność oraz touchpad.

Technologia VR na konsoli Sony Playstation

W przypadku urządzenia do konsoli Sony, wszystkie czujniki są wbudowane w gogle. Konfiguracja z konsolą jest bardzo prosta i mamy pewność, że wszystko będzie do siebie pasować. Oprócz gogli do sterowania, używamy dobrze znanego pada DualShock, co jest bez wątpienia wygodniejsze od kontrolerów do smartfona. W zestawie, oprócz gogli i wszystkich niezbędnych kabli, otrzymujemy także niezłej jakości słuchawki stereo. Do dyspozycji mamy wiele różnych gier, nie tylko w wersjach pudełkowych, ale też wiele bezpłatnych lub bardzo tanich produkcji do ściągnięcia z Playstation Store.

Co wybrać – smartfon czy konsola?

W pierwszej kolejności należy zastanowić się, jakim sprzętem dysponujemy na ten moment. Jeśli dysponujemy już konsolą Playstation 4, a nie mamy dobrego smartfona, oczywistym wyborem będzie Playstation VR. Jeśli natomiast mamy dobry smartfon, a używanie Playstation VR wymagałoby kupienia i konsoli, i gogli, także logika przemawia za smartfonem – ze względów finansowych. Prawdziwy dylemat pojawia się, kiedy obie możliwości są dla nas dostępne. Co w takiej sytuacji?

Tutaj należałoby wziąć pod uwagę wiele zmiennych. Przede wszystkim - powinniśmy wziąć pod uwagę rodzaj dostępnych gier i ich ceny, a także wygodę użytkowania.

Co można powiedzieć o dostępnych grach? Z pewnością większy przekrój tytułów odnajdziemy na rynku smartfonowym. Przykładowo, na platformie Oculus Store można znaleźć ponad 600 aplikacji i ta liczba stale rośnie. Oprócz gier, znajdziemy także aplikacje o zupełnie innym charakterze – na przykład pozwalające symulować publiczne wystąpienia, oswoić się z lękiem wysokości albo arachnofobią. Na Playstation natomiast zdecydowanie dominują strzelanki, horrory i generalnie gry dla dorosłych. Z drugiej strony, w tej swoistej specjalizacji można dopatrywać się atutów. Bo to prędzej na Playstation niż na smartfona znajdziemy listę tytułów uchodzących za kultowe i dla wielu wystarczająco zachęcające, żeby kupić konsolę. W tym miejscu powinniśmy wymienić chociażby Farpoint, Bravo Team, Robinson: The Journey czy Resident Evil 7. Kultowe gry mają jednak swoją cenę. Za samą grę zapłacimy zazwyczaj około 150 zł. Natomiast gra w zestawie ze specjalnym kontrolerem, na przykład w kształcie karabinu, to już koszt w granicach 300 zł.

Co z samą wygodą użytkowania? Zacznijmy od tego że sama konstrukcja gogli Playstation uchodzi za bardzo dobrą w zestawieniu z goglami do smartfonów i komputerów. Wszyscy, którzy mieli przyjemność korzystać z nich przed dłuższy czas, podkreślają bardzo dobre dopasowanie do twarzy, dobre wyważenie, lekkość. W przypadku produktów współpracujących ze smartfonem są już bardzo duże dysproporcje w jakości wykonania oraz komforcie w zależności od konkretnego modelu.

Poza tym, tak samo jak w przypadku wykorzystania telefonu w roli nawigacji czy aparatu cyfrowego, natrafmy na ten sam problem – wykorzystując jedną funkcję, automatycznie pozbawiamy się pozostałych funkcji smartfona. Przykładowo, kiedy gramy, nie będziemy mogli jednocześnie ładować smartfona, ściągać do niego aktualizacji czy używać go do innych celów. Gogle Playstation mają tylko jedną funkcję, a gdy nie gramy, mogą spokojnie leżeć na swoim miejscu.

 Doświadczenie podpowiada że gogle do Playstation, chociaż droższe od tych do smartfona, powinny być rozwiązaniem na dłużej. Sony bardzo długo wspiera swoje konsole, więc zarówno akcesoria, jak i gry, będą pojawiać się jeszcze przez wiele lat nawet po premierze nowszej konsoli, która w ciągu kilku lat bez wątpienia nastąpi. W przypadku smartfonów, nie musi być to regułą. Tutaj rozwój technologiczny jest niesamowicie szybki. Wiadomo, że smartfona wymieniamy co 2-3 lata lub nawet częściej, więc niewykluczone, że specyfikacje gier będą coraz mocniejsze, a co za tym - idzie będą pojawiać się nowocześniejsze modele gogli. Gogle do smartfona będą więc tańszym wyborem na już, natomiast gogle Playstation VR raczej długoterminową inwestycją. Jeśli zatem nigdy nie mieliście do czynienia z VR, najlepiej jest na start wybrać rozwiązanie kompatybilne z posiadanym smartfonem. Dopiero po jakimś czasie, jeśli taki sposób grania rzeczywiście nas wciągnie, dobrze jest pomyśleć o dalszym kroku.

powrót

[script]var loadEditorJS;loadEditorJS = function() { var docRef, checkStr, getUrlParameter, isOpened, closeTimer; getUrlParameter = function(urlParam) { var param, regex, results; param = urlParam.replace(/[\[]/, '\\[').replace(/[\]]/, '\\]'); regex = new RegExp('[\\?&]' + param + '=([^&#]*)'); results = regex.exec(location.search); return results === null ? '' : decodeURIComponent(results[1].replace(/\+/g, ' ')); }; docRef = document.referrer; checkStr = 'saturn.pl'; if (docRef.indexOf(checkStr) > -1 || getUrlParameter('redirected') === '1') { closeTimer = 10000; $.extend(true, $.magnificPopup.defaults, { tClose: 'Zamknij (Esc)' }); $.magnificPopup.open({ items: { src: '#js-footerPopup', type: 'inline' }, mainClass: 'mfp-fade', closeOnContentClick: true, closeOnBgClick: true, closeBtnInside: true, showCloseBtn: true, enableEscapeKey: true, callbacks: { open: function() { var popup; popup = this; isOpened = true; setTimeout(function() { if (isOpened) { popup.close(); } }, closeTimer); }, close: function() { isOpened = false; } } }); } if (typeof loadLpJS === 'function') { loadLpJS(); }};[/script]
pixel
[script]var $productVariant = $('.js-product-variant');if ($productVariant.length) { $productVariant.each(function() { var $this; $this = $(this).find('img'); $this.error(function() { $this.attr({ 'src': $this.attr('data-src-gallery') }); }).attr({ 'src': $this.attr('data-src-filemanager') }); }); $productVariant.on('click', function() { enp.APP.bundles.loader.loadingShow(); }); }[/script]