Szukaj 0 Koszyk
Menu
Produkty
Komputery i Tablety
AGD małe

Jak lepiej spać w nocy – przydatne urządzenia i dobre nawyki

Dobry sen jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na nasze samopoczucie przez cały dzień. Niestety, często jego znaczenie jest zupełnie bagatelizowane. Wbrew pozorom, problemu nie rozwiązuje kawa, napój energetyczny ani tabletki na sen, zażywane przed położeniem się do łóżka. Brak snu może prowadzić do wielu skutków negatywnych dla zdrowia. Objawami niedoboru snu mogą być apatia, spowolnienie reakcji, problemy z pamięcią i koncentracją. W skrajnych przypadkach - niedobór snu może wywołać nawet halucynacje. Pośrednio, brak snu wpływa także na pogorszenie się stanu zdrowia, ponieważ  obniża odporność i zwiększa podatność na infekcje. Brak snu źle wpływa także na przemianę materii.

Ile powinniśmy spać, żeby być zdrowym? Liczba godzin zmienia się wraz z wiekiem. Noworodki będą potrzebować 12-15 godzin w ciągu doby, licealiści - 8-10 godzin, natomiast dorosłym powinno wystarczyć około 7 godzin. Trudno jednak do tych wytycznych stosować się w sposób bardzo ścisły. W końcu poczucie senności jest mocno subiektywne, podobnie jak pory do snu są sprawą mocno indywidualną – nieprzypadkowo mówi się o rannych ptaszkach oraz nocnych markach.

Co zrobić, aby spać odpowiednio długo i cieszyć się dobrym zdrowiem? Przedstawiamy kompletny artykuł pełen praktycznych rad.

Jak urządzić sypialnię?

Jeśli myślimy o dobrym śnie, należy zacząć od odpowiedniego przygotowania miejsca do spania. Oczywiście, bardzo ważne jest posiadanie wygodnego materaca, jednak to nie wszystko. Znaczenie ma wiele innych elementów, jak chociażby kolor ścian w pomieszczeniu. Zaleca się, żeby w sypialni pojawiły się ciepłe barwy, takie, jak róż, błękit czy zieleń. Dobrze jest pozbyć się z sypialni wszelkich sprzętów RTV. Po pierwsze - telewizor, komputer czy konsola w pokoju, skutecznie rozpraszają i odciągają od snu. Po drugie  -badania pokazują, że takie sprzęty negatywnie wpływają także na jonizację powietrza. Zamiast tego, warto mieć w sypialni oczyszczacz powietrza. Jakość powietrza w pomieszczeniu ma duży wpływ na jakość snu. Poza tym, dobrze jest pomyśleć o odpowiednim nawilżeniu, zwłaszcza w zimie, gdy w sezonie grzewczym towarzyszy nam zazwyczaj suche powietrze. Naturalną propozycją jest nawilżacz powietrza lub wspomniany wcześniej oczyszczacz z funkcją nawilżania.

Dobrze jest także regulować temperaturę w pomieszczeniu tak, aby była optymalna. Przyjmuje się, że najlepiej śpi się w temperaturze pomiędzy 18 a 21 stopni, bo wówczas nie jest nam ani za zimno, ani za gorąco.

Pamiętaj o dobrych nawykach

Duży wpływ na to, jak będzie spać ma na pewno sposób, w jaki sposób będziemy zachowywać się przez cały dzień. Z pewnością największym wrogiem dobrego snu są drzemki w ciągu dnia. Jeśli pozwolimy sobie na przyśnięcie w dzień, w efekcie w środku nocy może nas dopaść bezsenność. Na jakość snu wpływa także nasza dieta. Zaleca się lekkostrawne posiłki. Szczególną uwagę należy zwrócić na kolację. Nie powinniśmy jej jeść później niż 3 godziny przed położeniem się do łóżka. Co należy jeść? Dobrym wyborem będą na pewno ryb i drób, ewentualnie lody czy kawałeczek gorzkiej czekolady. Cechą wspólną tych przysmaków jest duża zawartość tryptofanu - aminokwasu, który podnosi nieco serotoniny, hormonu pozwalającego się odprężyć. To, czego należy unikać, to oprócz kawy i mocnej herbaty, także coca cola oraz alkohol w każdej postaci. Takie napoje możemy z powodzeniem zamienić na ziołowe napary – melisę albo dziurawiec.

Oprócz odpowiedniej diety, znamy też wiele innych sposobów na relaks przed snem. Niektórzy cenią sobie długą relaksującą kąpiel z wykorzystaniem olejków eterycznych, inni wyciszają się dzięki relaksacyjnej muzyce.

Podobnie, jak w przypadku dzieci, u dorosłych także znaczenie ma powtarzalność wielu zachowań. Przede wszystkim, należy zadbać o to, żeby godziny snu oraz porannej pobudki każdego dnia były bardzo podobne. Jeśli nie jesteśmy w stanie budzić się sami, najlepiej sprawić sobie budzik, który umieścimy na nocnym stoliku. Osobne urządzenie może się sprawdzić lepiej niż budzik w smartfonie, w którym wiele osób zdecydowanie nadużywa funkcji drzemki.

Pozbądź się hałasów z otoczenia

Nie wszyscy potrafią spać w jednakowy sposób. Jedne osoby mają twardy sen, a inne mogą się łatwo rozbudzić przy każdym zbędnym dźwięku. Jak sobie poradzić z tym problemem? Jeśli hałasy pochodzą z zewnątrz, na przykład z podwórka czy z ulicy, należy zacząć od zamknięcia okna. W skrajnych przypadkach można też stosować stopery do uszu, jednak nie należy robić tego na co dzień, a jeśli już - trzeba w przemyślany sposób je wybierać. Źle dobrane stopery mogą powodować odleżyny w przewodach słuchowych zewnętrznych i infekcje zapalne, a także prowadzić do alergii.

A jak wyeliminować hałasy we własnym domu? Przede wszystkim, wybierając sprzęty, które pracują odpowiednio cicho. Dlatego właśnie powinniśmy zwracać uwagę na hałas generowany przez każde urządzenie, który jest podawany przez producenta w specyfikacji. Sprzęt AGD, taki, jak pralka czy zmywarka, można uruchamiać w trakcie dnia, a nie w nocy. Pozostaje jeszcze kwestia pracy urządzeń działających non stop jak lodówka, zamrażarka czy wspomniany wcześniej oczyszczacz powietrza. Tutaj jedyną radą jest rozważny ich zakup.

Spokojny sen w zimie

W miesiącach jesiennych i zimowych to nie wczesny wschód słońca czy duszne powietrze są problemem. W naszej strefie klimatycznej to zbyt niska temperatura może utrudniać zasypianie lub prowadzić do tego, że budzimy się w nocy. Podstawą jest oczywiście dobór odpowiednio ciepłej kołdry oraz piżamy, jednak czasami i to może nie wystarczyć. Starym sprawdzonym sposobem na dobry sen jest oczywiście termofor. Poza tym, możemy sięgnąć także po nowocześniejsze i bardziej wydajne rozwiązania. Wiele osób na pewno ceni sobie poduszki rozgrzewające. Taka poduszka ma dostępne 3 poziomy temperatury, a także funkcję automatycznego wyłączenia po 90 minutach. W ten sposób nie ma obawy, że wciąż będzie pracować gdy my będziemy już smacznie chrapać. Na podobnej zasadzie działa ogrzewacz do stóp. W obu przypadkach mamy do czynienia ze zdejmowaną poszewką z poliestru, którą można normalnie prać w pralce.

Jeśli dotąd mieliśmy kłopoty z zasypianiem i odpowiednią długością snu, trudno oczekiwać, że poprawa nastąpi od razu. Zadbanie o dobry sen to raczej proces, który może potrwać dość długo, niemniej zdecydowanie warto poczekać na efekty. Zmiana swoich nawyków i przyzwyczajeń, a także inwestycja w przydatne urządzenia lub rezygnacja z tych, które nam przeszkadzały, to nie jest łatwa droga, jednak dla wielu osób oznacza zdecydowanie wyższy komfort na co dzień i większe zadowolenie z życia. Pozbywając się kłopotów ze snem, możemy być bardziej efektywni w pracy, aktywni w życiu rodzinnym czy zwyczajnie milsi dla wszystkich w swoim otoczeniu. No i przede wszystkim zdrowsi, a zdrowie jest przecież bezcenne.

powrót

[script]var loadEditorJS;loadEditorJS = function() { var docRef, checkStr, getUrlParameter, isOpened, closeTimer; getUrlParameter = function(urlParam) { var param, regex, results; param = urlParam.replace(/[\[]/, '\\[').replace(/[\]]/, '\\]'); regex = new RegExp('[\\?&]' + param + '=([^&#]*)'); results = regex.exec(location.search); return results === null ? '' : decodeURIComponent(results[1].replace(/\+/g, ' ')); }; docRef = document.referrer; checkStr = 'saturn.pl'; if (docRef.indexOf(checkStr) > -1 || getUrlParameter('redirected') === '1') { closeTimer = 10000; $.extend(true, $.magnificPopup.defaults, { tClose: 'Zamknij (Esc)' }); $.magnificPopup.open({ items: { src: '#js-footerPopup', type: 'inline' }, mainClass: 'mfp-fade', closeOnContentClick: true, closeOnBgClick: true, closeBtnInside: true, showCloseBtn: true, enableEscapeKey: true, callbacks: { open: function() { var popup; popup = this; isOpened = true; setTimeout(function() { if (isOpened) { popup.close(); } }, closeTimer); }, close: function() { isOpened = false; } } }); } if (typeof loadLpJS === 'function') { loadLpJS(); }};[/script]
pixel
[script]var $productVariant = $('.js-product-variant');if ($productVariant.length) { $productVariant.each(function() { var $this; $this = $(this).find('img'); $this.error(function() { $this.attr({ 'src': $this.attr('data-src-gallery') }); }).attr({ 'src': $this.attr('data-src-filemanager') }); }); $productVariant.on('click', function() { enp.APP.bundles.loader.loadingShow(); }); }[/script]