Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony. Więcej na temat cookies kliknij tutaj
×
0 0

Kinect Xbox 360 - Ty jesteś kontrolerem

Czym jest Kinect?

Najpóźniej od chwili wprowadzenia do sprzedaży konsoli Wii firmy Nintendo rośnie popularność intuicyjnego sterowania grami. Konsola Wii wymaga jednak nadal kontrolerów w celu wysyłania ruchów gracza do gry, natomiast czujnik ruchu Kinect całkowicie je zastępuje. Jednostka zawierająca kamery, mikrofony i czujniki wykrywa pozycję i położenie gracza oraz analizuje jego ruchy, aby przenieść je do gry. Firma Microsoft przedstawiła po raz pierwszy nową koncepcję sterowania konsolą Xbox 360 latem 2009 r. pod nazwą „Projekt Natal” na międzynarodowej wystawie gier komputerowych E3 w Los Angeles, a na wystawie w 2010 r. zaprezentowała gotową wersję o nazwie Kinect.
kinect
Nazwa pochodzi od słowa „kinetyka”, czyli pojęcia określającego prawa zachowania się ciał fizycznych znajdujących się w ruchu, oraz angielskiego słowa „connect” („połączyć”).

Technika zastosowana w urządzeniu Kinect

Urządzenie Kinect składa się z kamery VGA (640 x 480 pikseli przy 30 hercach) oraz czujnika podczerwieni obsługującego tę samą rozdzielczość, który rejestruje w czasie rzeczywistym ruchy graczy i dane 3D. Czujnik podczerwieni składa się z projektora podczerwieni połączonego z monochromatyczną matrycą CMOS, co pozwala na rejestrowanie pomieszczenia w 3D niezależnie od warunków oświetleniowych. Urządzenie jest wyposażone w 4 mikrofony rejestrujące polecenia głosowe i tłumiące większość dźwięków otoczenia. Według firmy Microsoft system może rejestrować ruchy ciała w 3D, reagować jednocześnie na polecenia, zmiany kierunku i wysokości głosu, skanować twarz gracza, rozróżniać graczy na podstawie głosu oraz określać wzrost i obwód ciała.

Obsługa konsoli Xbox 360 za pomocą urządzenia Kinect

Kinect pozwala stojącemu w odległości około metra od urządzenia graczowi na sterowanie wskaźnikiem menu przy użyciu ruchów ręki oraz aktywowanie pól poleceń i elementów menu. Inni gracze są rozpoznawani w ciągu kilku sekund. Machając do kamery można wyświetlić menu konsoli Xbox i uruchomić usługę online Xbox Live. Dodatkowo aplikacje można uruchamiać, obsługiwać i zamykać za pomocą mowy.
W trakcie demonstracji w 2009 i 2010 r. urządzenie Kinect zostało podłączone do konsoli do gier Xbox 360. Gdy gracz pojawiał się w zasięgu, urządzenie przypisywało mu odpowiedni, wcześniej utworzony profil Xbox i wyświetlało osobisty awatar, który pozdrawiał gracza za pomocą mowy.

Przykłady gier

W 2009 i 2010 r. zaprezentowano również przykłady gier obsługiwanych przez Kinect. W 2009 r. zademonstrowane aplikacje były stosunkowo proste: młoda kobieta odbijała z różną siłą lecącą w jej kierunku wirtualną piłkę od wirtualnych bloków lub gracz sterował w grze wyścigowej samochodem za pomocą wyimaginowanej kierownicy oraz ruchami nóg w celu dodawania gazu.
Potencjał urządzenia Kinect zademonstrowano za pomocą aplikacji, w której gracz sterował ruchami nóg rejestrowaną przez kamerę deskorolką.
W aplikacji demonstracyjnej „Milo” urządzenie rozpoznawało emocje. Wirtualny chłopiec na ekranie rejestrował zmiany w mimice gracza i w razie wykrycia smutnej miny próbował go na przykład pocieszać.

W 2010 r. firma Microsoft zaprezentowała gotowe gry

Gra „Kinectimals” jest skierowana do dzieci, które mogą się interaktywnie bawić z wirtualnymi młodymi tygryskami lub 40 innymi animowanymi zwierzętami. Jeśli gracz ukryje się poza polem rejestrowanym przez kamerę, wirtualne zwierzę próbuje zwrócić na siebie uwagę, skacząc nakinect gry ekran.
Gra „Kinect Sports” to prawdziwa frajda dla zwolenników ruchu, którzy mogą wziąć udział w walce bokserskiej, meczu siatkówki lub zagrać w kręgle.
„Kinect Joyride” jest kontynuacją demonstracji z 2009 r. przekształconej w wyścigi samochodowe, w których gracz kieruje i hamuje pojazdem przy użyciu kierownicy symulowanej za pomocą rąk.
W wieloosobowej grze zręcznościowej „Kinect Adventures” gracze uczestniczą w różnego rodzaju wirtualnych przygodach, od spływu rwącą rzeką aż po bieg przełajowy.
Gra sportowa „Your Shape” firmy Ubisoft jest programem ćwiczeń fitness. Za pomocą kamery gra może mierzyć wzrost lub szerokość barków gracza.
Obecnie większość wydawców gier ma w swojej ofercie gry wykorzystujące czujnik Kinect.

powrót

pixel