Szukaj 0 Koszyk
Menu
Produkty
Komputery i Tablety
AGD małe

Konsole przenośne – którą wybrać i dlaczego?

Granie na urządzeniach przenośnych bardzo długo rozwijało się równolegle ze standardowymi konsolami podłączanymi do telewizora. Gdy graliśmy na konsolach 8-bitowych, do dyspozycji były też proste gry, takie jak Tetris czy kultowa rosyjska gra ze zbieraniem jajek, którą pamiętają chyba wszyscy urodzeni w latach osiemdziesiątych. Bardziej złożone gry to już czasy konsoli Gameboy oraz kolejnych produktów Nintendo. Jednak wraz z rozpowszechnieniem się niedrogich smartfonów i tabletów, mobilne konsole nieco straciły na znaczeniu wpadając w nisze. Czy wciąż są warte uwagi? Na pewno tak, bo nawet dziś znajdziemy kilka grup, którą powinny być nimi zainteresowane. Przenośna konsola to świetny prezent dla geeka, ale też dobra platforma do grania dla dzieci podczas podróży czy długiego oczekiwania w kolejce. Jakie konsole w tej chwili mamy na rynku i po którą warto sięgnąć? Zobaczcie krótki przewodnik.


Nintendo Switch

Przegląd mobilnych konsol zaczynamy od najmłodszego dziecka Nintendo - Switch debiutował na polskim rynku w 2017 roku. Główną cechą urządzenia jest na pewno wszechstronność. To właściwie pierwsza uniwersalna konsola, łącząca możliwość grania stacjonarnie oraz mobilnie. Jako konsola przenośna, Nintendo Switch oferuje ponad 6-calowy ekran, przypominający tablet umieszczony pomiędzy dwoma kontrolerami z przyciskami. Możemy grać sami, grać z drugą osobą, rozdzielając kontrolery (Joy-Cony), a także - podłączyć konsolę w domu do telewizora, żeby grać na dużym ekranie. Gra na wielu graczy? Jak najbardziej! Można podłączyć do 8 konsol jednocześnie w bezprzewodowej rozgrywce lub korzystać z tradycyjnego trybu multiplayer, łącząc się z innymi graczami przez Wi-Fi.



Jak przystało na konsolę z 2017 roku, mamy także szereg technologicznych nowinek. Przycisk Capture Button pozwala wykonać zrzut ekranu swojej rozgrywki i podzielić się nim ze znajomymi w mediach społecznościowych. Jest także czytnik NFC, umożliwiający interakcję z figurkami amiibo, oraz czujnik ruchu IR, który rozpoznaje odległość, kształt oraz ruch przedmiotów znajdujących się w pobliżu. Oba Joy-Cony posiadają zaawansowane wibracje HD, które pozwalają na odczucie delikatnych, prawdziwszych niż kiedykolwiek wibracji w kompatybilnych grach.


New Nintendo 2DS XL / 3DS XL

Nintendo, jako lider na rynku mobilnych konsol, ma też znacznie tańszą propozycję przeznaczoną dla osób lubiących granie poza domem. DS to, w przeciwieństwie do Switcha, nie nowość, a produkt dopracowywany przez lata. Obecna wersja konsoli to właściwie ulepszony wariant konsoli o tej samej nazwie, tylko bez przyrostka „New”.

Za mniej niż 1000 zł, otrzymujemy zamykaną kieszonkową konsolę z kultowymi grami od Nintendo, takimi jak Zelda, Mario Kart czy Pokemony. W droższej wersji, mamy także elementy 3D oraz wykorzystywane w niektórych grach rozpoznawanie twarzy. W stosunku do pierwowzoru, urządzenie ma zdecydowanie poprawioną ergonomię. Konsola dysponuje także mocniejszym procesorem, co umożliwi łatwe przegrywanie filmów wideo, szybsze pobieranie i używanie Miiverse, a także - łagodniejsze przejścia między programami i grami. Pojawiły się także nowe przyciski umieszczone z tyłu konsoli, które rozszerzają jej pierwotne możliwości. Przy surfowaniu po internecie, służą do przeskakiwania między zakładkami lub powiększania widoku strony, znajdują też zastosowanie w bardziej skomplikowanych grach.



Właściwie największa wada Nintedo 2 DS XL to niewielka liczba gier dla dorosłych, co staje się automatycznie największą zaletą, w sytuacji gdy szukamy konsoli dla dzieci. Duża liczba zręcznościówek, platformówek czy wyścigów zamiast strzelanek, to dla niejednego rodzica wymarzona sytuacja!


Playstation Portable i PlayStation Vita

Na drugim biegunie w świecie mobilnych konsol znajduje się Sony. Podczas gdy Nintendo rozwija swoje produkty i wprowadza na rynek nowości, Sony inwestuje zdecydowanie w swoje tradycyjne konsole 8 generacji, podczas gdy mobilne granie wydaje się zapomniane.

Okres, gdy Sony wkładało dużo wysiłku w wypromowanie mobilnego grania na swoich konsolach, to lata 2004-2011. To właśnie wtedy wyszło najwięcej gier na Playstation Portable, kompatybilne wówczas z konsolą Playstation 2. Dzięki temu, mogliśmy przykładowo rozpocząć rozgrywkę na stacjonarnej konsoli, a następnie wyjść z domu i kontynuować tę samą grę na mobilnej wersji.

Na dzień dzisiejszy, kupienie nowej konsoli oraz gier graniczy z cudem, więc produktów należy raczej szukać na rynku wtórnym. Nie jest to jednak wcale złe rozwiązanie, no i z całą pewnością nie jest drogie. Mimo, że konsola jest już dość archaiczna, wciąż znajdziemy tam ciekawe tytuły, jak na przykład LEGO Harry Potter czy LEGO Batman. Jeśli pogodzimy się z faktem, że nie dostaniemy tu nowości, a grafika będzie na niższym poziomie niż w Nintendo Switch, to możemy zaakceptować ten produkt jako mało perspektywiczną, ale bardzo tanią platformę do grania z drugiej ręki.

Kolejne, młodsze dziecko Sony, to Playstation Vita. Chyba największą zaletą tej konsoli jest możliwość przesyłania gry na jej mały ekran z głównej konsoli Playstation 4. W ten sposób dziecko, może grać na mobilnym sprzęcie, a rodzice w tym czasie oglądać film. I faktycznie, pod kątem rozdzielczości ekranu oraz wygody grania, Vita prezentuje się zadowalająco. Na Vitę znajdziemy sporo tytułów znanych z Playstation 2 i Playstation 3, jak Tearaway, Little Big Planet, Minecraft, Final Fantasy czy Rayman Legends. Można także znaleźć darmowe lub bardzo tanie gry w oficjalnym sklepie Playstation lub z comiesięcznym abonamentem Playstation Plus, który przecież musimy posiadać, chcąc regularnie grać online. Największy problem tej konsoli? Zdecydowanie brak wartościowych nowości. Ze względu na niską popularność w Europie, praktycznie nie pojawiają się żadne nowe gry, więc przy posiadaczach Playstation Vita, miłośnicy Nintendo mogą być naprawdę dumni.


MY ARCADE Pixel Player Portable Handheld

Na koniec jeszcze jedna propozycja za mniej niż 200 zł. MY ARCADE Pixel Player Portable Handheld to nie jest konsola w takim rozumieniu, jak opisane wcześniej urządzenia. Nie mamy tutaj możliwości zakupienia gier w wersji pudełkowej ani ściągnięcia ich w cyfrowej wersji, konsola nie łączy się z siecią i nie ma żadnych funkcji społecznościowych. Dostajemy po prostu gotowy pakiet 300 prostych wbudowanych gier. To dobra propozycja dla miłośników 8-bitowej grafiki, którym mówią coś takie tytuły, jak Bad Dudes, BurgerTime, Karate Champ, Heavy Barrel, BreakThru, albo  B-Wings.



Producenci mobilnych konsol nie mają łatwo. Dynamiczny rozwój grania na smartfonach, zwłaszcza w kontekście rozwoju technologii VR, oznacza dużą konkurencję. Mimo to, konsole przenośne wciąż są potrzebne i potrafią sobie dobrze radzić, czego przykładem Nintendo. Oczywiście, to co widzimy na rodzimym rynku to tylko niewielki procent popularności, jaką te urządzenia osiągają w USA i w Japonii.

powrót

[script]var loadEditorJS;loadEditorJS = function() { var docRef, checkStr, getUrlParameter, isOpened, closeTimer; getUrlParameter = function(urlParam) { var param, regex, results; param = urlParam.replace(/[\[]/, '\\[').replace(/[\]]/, '\\]'); regex = new RegExp('[\\?&]' + param + '=([^&#]*)'); results = regex.exec(location.search); return results === null ? '' : decodeURIComponent(results[1].replace(/\+/g, ' ')); }; docRef = document.referrer; checkStr = 'saturn.pl'; if (docRef.indexOf(checkStr) > -1 || getUrlParameter('redirected') === '1') { closeTimer = 10000; $.extend(true, $.magnificPopup.defaults, { tClose: 'Zamknij (Esc)' }); $.magnificPopup.open({ items: { src: '#js-footerPopup', type: 'inline' }, mainClass: 'mfp-fade', closeOnContentClick: true, closeOnBgClick: true, closeBtnInside: true, showCloseBtn: true, enableEscapeKey: true, callbacks: { open: function() { var popup; popup = this; isOpened = true; setTimeout(function() { if (isOpened) { popup.close(); } }, closeTimer); }, close: function() { isOpened = false; } } }); } if (typeof loadLpJS === 'function') { loadLpJS(); }};[/script]
pixel
[script]var $productVariant = $('.js-product-variant');if ($productVariant.length) { $productVariant.each(function() { var $this; $this = $(this).find('img'); $this.error(function() { $this.attr({ 'src': $this.attr('data-src-gallery') }); }).attr({ 'src': $this.attr('data-src-filemanager') }); }); $productVariant.on('click', function() { enp.APP.bundles.loader.loadingShow(); }); }[/script]