Szukaj 0 Koszyk
Menu
Produkty
Komputery i Tablety
AGD małe

Parowaro-blender: sposób na rozszerzenie diety niemowlaka

Pytanie o to jak rozszerzać dietę niemowlaka, nurtuje wielu młodych rodziców, a porady babć nie zawsze są aktualne. Dowiedz się, jak wprowadzać nowe smaki w menu maluszka zgodnie z najnowszymi zaleceniami!

Dlaczego rozszerzenie diety dziecka jest ważne?

Jeszcze w okresie życia płodowego, pewien czas przed narodzinami, dziecko zaczyna gromadzić niektóre substancje odżywcze. Robi w ten sposób np. zapasy żelaza i wapnia, które otrzymuje przez łożysko. Przez pierwsze miesiące po porodzie te zapasy wraz z mlekiem matki (lub modyfikowanym) w zupełności mu wystarczają, jednak z czasem zaczynają się wyczerpywać. Mleko matki w pewnym momencie przestaje wystarczać i chociaż wciąż stanowi podstawę diety niemowlęcia, musi być powoli uzupełniane innymi pokarmami. Dodatkowo układ trawienny i nerki dziecka stają  się gotowe do pracy z pokarmem stałym, więc przyjmowanie nowych produktów pozwala ćwiczyć ich pracę. To, czym będziesz karmić dziecko w okresie niemowlęcym, będzie miało wpływ na jego preferencje smakowe w przyszłości. Dobrze więc starać się, by maluch poznawał sporo nowych smaków i mógł wśród nich wybierać swoje ulubione.

Dlaczego rozszerzenie diety dziecka jest ważne?

Kiedy powinno się wprowadzać nowe produkty do diety niemowlęcia?

To jedno z podstawowych pytań, jakie zadają sobie młodzi rodzice. Zalecenia są pod tym względem różne. Wg WHO do 6 miesiąca życia dziecko powinno być karmione wyłącznie mlekiem, z kolei Polskie Towarzystwo Gastrologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, a także jego ogólnoeuropejski odpowiednik, twierdzą, że optymalny czas na rozszerzenie diety niemowlaka to okres pomiędzy ukończonym 17. tygodniem życia a końcem 26. tygodnia. Zalecenia WHO mieszczą się w tym przedziale, więc jeśli nie jesteście pewni, którymi się kierować, możecie poczekać do 6. miesiąca życia dziecka.

Oprócz wieku ważne są też inne czynniki. Przede wszystkim dziecko powinno umieć już siedzieć z podparciem, a także tracić odruch wypychania pokarmów językiem. Początkowo ta reakcja może jeszcze występować, jednak ok. 4 miesiąca powinna powoli zanikać. Dziecko w tym okresie kontroluje już ruchy głowy i szyi, a także umie zjeść pokarm z łyżeczki.

Jak szybko rozszerzać dietę niemowlaka?

Pierwsza i najważniejsza zasada: powoli. Rozszerzanie diety polega w sporej mierze na próbowaniu, eksperymentowaniu, obserwacji reakcji dziecka. To, że mleko mamy przestaje mu wystarczać, nie oznacza, że z dnia na dzień karmienie piersią zastępuje się gotowaną marchewką z ryżem.

Zacznij powoli, od kilku łyżeczek pokarmu jednego typu. Kolejno zwiększaj porcje z dnia na dzień, ale nie zmuszaj dziecka do jedzenia. Niech oswoi się z nową konsystencją, nowym smakiem i nową sytuacją.

Na rozszerzenie diety wybierz moment, w którym dziecko jest zdrowe, wypoczęte, spokojne. Jeśli spotkała je jakaś nowa sytuacja, doświadczyło nowych bodźców, zaczekaj jeszcze jakiś czas. Nie wprowadzaj też nowego pokarmu, jeśli dziecko jest głodne. Ono nie umie jeszcze jeść z łyżeczki, nie rozumie co się dzieje. Dla niego pokarm to pierś mamy albo butelka, więc próba rozszerzania diety, kiedy niemowlę po prostu chce się najeść, jest błędem. Znajdź moment, w którym dziecko nie będzie głodne, ale też całkiem najedzone i potraktuj nowy posiłek jako przekąskę.

Od jakich pokarmów zacząć?

Bardzo długo uważano, że kolejność podawanych pokarmów jest ważna, a późniejsze wprowadzenie tych często alergizujących, pomaga alergii unikać. Nie jest to jednak prawdą. Nie ma już oficjalnej listy dotyczącej kolejności wprowadzania potraw, są jednak oczywiście wyjątki od tej reguły. Nie podaje się niemowlętom, ani nawet małym dzieciom, grzybów, surowego mięsa czy podrobów. Do ukończenia przez dziecko 1 roku życia nie podaje się także miodu.

Zaleca się rozszerzanie diety od warzyw, ponieważ dziecko szybko przyzwyczaja się do słodkiego smaku. Jeśli zaczniesz od owoców, dziecko może później odmówić przyjmowania warzyw. Dobrze też zaczynać od produktów popularnych, niepowodujących wzdęć: marchewki, brokułów, ziemniaków, dyni, a w dalszej kolejności wprowadzić kalafiora, cukinię, groszek. Dobrze wybierać produkty ekologiczne lub z własnych upraw. Po wprowadzeniu warzyw, owoców i produktów zbożowych, możesz podać dziecku mięso, najlepiej indyka, królika, kurczaka, jagnięcinę, oraz ryby. Ryby najlepiej morskie, z wysoką zawartością omega-3. Przygotowując kaszki, zacznij od bezglutenowych, a po ok. 2 tygodniach spróbuj przyrządzić te zawierające gluten.

Ważne, by potrawy, jakie podajesz dziecku podczas początkowego rozszerzania diety, były ugotowane i dokładnie zmiksowane, a dziecko próbowało tylko jednej nowej potrawy dziennie, w niewielkiej ilości. Nie wprowadzaj też nowości codziennie, a odczekuj ok. 3-5 dni. Daj dziecku czas na oswojenie się ze smakiem, a dodatkowo w przypadku reakcji alergicznej, będziesz mieć pewność, jaki produkt ją spowodował. Jeśli zauważysz niepokojące objawy: wysypkę, bóle brzucha, katar, odstaw dane warzywo czy owoc na jakiś czas. Być może po jego upływie niepożądane reakcje miną.

Jak przygotowywać pierwsze posiłki dla dziecka?

Dziecko znało do tej pory konsystencję mleka, nie ma odruchu żucia i nie ma ząbków. Jedzenie powinno być miękkie, gładkie, podawane w temperaturze pokojowej. Najlepszym zaś sposobem na jego przygotowanie, będzie gotowanie na parze. To zdrowy sposób, który pozwala zachować większość składników odżywczych i zapobiega wypłukiwaniu smaku przez wodę i zachowanie 100% marchewki w marchewce.

Do gotowania na parze służą specjalne urządzenia, których na rynku jest sporo. Warto jednak zaopatrzyć się w parowaro-blendertaki jak urządzenie Philips Avent, w którym ugotujesz i zmiksujesz potrawy bez potrzeby ich przekładania. W dodatku pozwala ono także na podgrzewanie i rozmrażanie posiłków – przyda się więc także, kiedy dziecko już podrośnie.

Do posiłków dla dziecka nie dodawaj przypraw, soli ani cukru. Nie są mu potrzebne i zmieniają smaki potraw, które dziecko dopiero poznaje.

Rozszerz dietę niemowlaka z parowaro-blendere Philips Avent

Tagi

powrót

[script]var loadEditorJS;loadEditorJS = function() { var docRef, checkStr, getUrlParameter, isOpened, closeTimer; getUrlParameter = function(urlParam) { var param, regex, results; param = urlParam.replace(/[\[]/, '\\[').replace(/[\]]/, '\\]'); regex = new RegExp('[\\?&]' + param + '=([^&#]*)'); results = regex.exec(location.search); return results === null ? '' : decodeURIComponent(results[1].replace(/\+/g, ' ')); }; docRef = document.referrer; checkStr = 'saturn.pl'; if (docRef.indexOf(checkStr) > -1 || getUrlParameter('redirected') === '1') { closeTimer = 10000; $.extend(true, $.magnificPopup.defaults, { tClose: 'Zamknij (Esc)' }); $.magnificPopup.open({ items: { src: '#js-footerPopup', type: 'inline' }, mainClass: 'mfp-fade', closeOnContentClick: true, closeOnBgClick: true, closeBtnInside: true, showCloseBtn: true, enableEscapeKey: true, callbacks: { open: function() { var popup; popup = this; isOpened = true; setTimeout(function() { if (isOpened) { popup.close(); } }, closeTimer); }, close: function() { isOpened = false; } } }); } if (typeof loadLpJS === 'function') { loadLpJS(); }};[/script]
pixel
[script]var $productVariant = $('.js-product-variant');if ($productVariant.length) { $productVariant.each(function() { var $this; $this = $(this).find('img'); $this.error(function() { $this.attr({ 'src': $this.attr('data-src-gallery') }); }).attr({ 'src': $this.attr('data-src-filemanager') }); }); $productVariant.on('click', function() { enp.APP.bundles.loader.loadingShow(); }); }/* ACCOUNT > CLUB > shopping counter > add footer text */var accountClubLottery, txtElement;accountClubLottery = document.querySelectorAll('.v-account .b-lotteryBoxes .m-contentBox_item.is-separator .m-contentBox_data');if (accountClubLottery.length) { txtElement = document.createElement('P'); txtElement.classList.add('g-mt20'); txtElement.innerHTML = '* Do licznika zakupów liczą się zakupy dokonane do 31.12.2019r.'; accountClubLottery[0].appendChild(txtElement);}[/script]