MM logo red
Nie ma opisu obrazu

Snjezana Bandner w dodatku Rzeczpospolita Biznes

Nie ma opisu obrazu

CEO MediaMarkt Polska Snjezana Bandner podzieliła się opinią na temat podejścia do różnorodności i integracji w biznesie z redakcją dziennika Rzeczpospolita. Tekst, który ukazał się w dodatku Biznes poświęconym kobietom w biznesie, publikujemy poniżej.

Moja przygoda w biznesie rozpoczęła się w 1994 roku, w czasach, gdy świat zawodowy był silnie zdominowany przez mężczyzn. Na przestrzeni lat obserwowałam znaczące postępy w zakresie różnorodności płci oraz inkluzywności, zwłaszcza w zespołach kierowniczych firm, w których pracowałam. MediaMarktSaturn Retail Group, w której zaczęłam pracę w 2006 roku, a której MediaMarkt Polska jest częścią, od wielu lat wdrażała systematyczne biznesowe podejście do integracji i różnorodności. Byłam świadkiem tych zmian. Obecnie w naszej organizacji pracują osoby ze 133 różnych krajów, z czego kobiety stanowią aż 39,4% wszystkich pracowników grupy, a aż 22% z nich zajmuje stanowiska kierownicze. W MediaMarkt Polska mamy jeszcze lepsze wyniki pod tym względem, kobiety to 43,5% zespołu, a stanowiska kierownicze zajmuje 37,3% z nich. Zatem Polska okazuje się na tym polu jednym z liderów w grupie MediaMarktSaturn.

Te dane odzwierciedlają pozytywną zmianę i pokazują, że branża przechodzi istotną transformację w zakresie różnorodności płci. Jednak dla nas ważna jest nie tylko kwestia płci, dokładamy wszelkich starań, aby każdy pracownik niezależnie od cech, pochodzenia, czy osobowości czuł się doceniony i akceptowany.

Nowa era przywództwa

Dwie dekady temu role przywódcze zajmowali głównie mężczyźni, jednak dziś kobiety aktywnie dążą do realizacji swoich aspiracji, kwestionując tradycyjne role płciowe i sprawiając, że ich głos jest słyszalny na całym świecie. Kobiety wnoszą unikalne perspektywy i doświadczenia w struktury firmy, a taka zachowana różnorodność wpływa na zwiększone zaangażowanie wszystkich pracowników, w związku z tym, że wszyscy czują się odpowiednio docenieni. Zaangażowanie w zmiany nigdy nie było silniejsze, a wpływ kobiet na działalność biznesową jest aktualnie bardziej wyraźny niż kiedykolwiek. W ciągu mojej 18-letniej pracy w MediaMarkt pełniłam różne role handlowe, aktywnie przyczyniając się m.in. do transformacji strategii zarządzania kategoriami wielu krajów w całej grupie. Ta podróż nie tylko pozwoliła mi wnieść znaczący wkład w organizację, ale także była ciągłą nauką, która ukształtowała i rozwinęła moją karierę do miejsca, w którym jestem teraz. Jako pierwsza kobieta w MediaMarkt Polska zajmująca stanowisko CEO w ciągu 25 lat istnienia marki, jestem dumna z tego, że łamię pewne schematy. To zaszczyt przyczyniać się do zachodzących i niezbędnych zmian. Warto tu też podkreślić, że posiadanie zróżnicowanej reprezentacji na stanowiskach kierowniczych nie tylko poszerza perspektywy i inspiruje innowacje, ale także rozszerza wizję i wzbogaca kulturę firmy. Wkładamy wiele pracy, aby każdego dnia, każdy pracownik czuł się doceniony za swoją ciężką pracę, nie tylko w biurze, lecz także w sklepach. Chcemy, aby nasz zespół mógł cały czas się rozwijać, dlatego zapewniamy szerokie możliwości realizacji własnych pomysłów, szkolenia czy udział w indywidualnych programach rozwojowych. Maj był dla nas szczególnym miesiącem, w którym postawiliśmy na promowanie różnorodności.

Miesiąc różnorodności

Z racji, że jesteśmy marką znaną na wielu rynkach, nasze zespoły są zróżnicowane, podobnie jak potrzeby każdego z nas z osobna. Ale na koniec dnia wszyscy jesteśmy jednym zespołem, pracującym na dobre imię naszej firmy. W maju szczególnie podkreślaliśmy różnorodność naszych pracowników, która wzbogaca środowisko pracy i pozwala czerpać ze swojej wiedzy oraz inspirować się wzajemnie. W ramach miesiąca różnorodności, pracownicy centrali MediaMarkt mieli okazję wziąć udział w wewnętrznym evencie Stacja - Edukacja. Celem wydarzenia było umożliwienie pracownikom doświadczenia, jak czują się osoby z niepełnosprawnościami. Dzięki specjalnym symulatorom chętni mogli przekonać się, z jakimi trudnościami na co dzień zmagają się osoby z niepełnosprawnością wzroku, osoby w dojrzałym wieku, czy poruszające się na wózku inwalidzkim, a także będące w spektrum autyzmu. Po wydarzeniu pracownicy podkreślali jak niełatwym doświadczeniem był przygotowany symulator. Pojawiały się głosy, że z poziomu wózka inwalidzkiego wszystko wydaje się inne - trudno jest patrzeć cały czas w górę. Trudność sprawiały wtedy nawet podstawowe czynności, takie jak mycie rąk. Takie doświadczenia pozwalają jeszcze bardziej docenić nam wszystkim zaangażowanie i ogromną chęć rozwoju, jaką posiadają osoby z niepełnosprawnościami. Sama niepełnosprawność nie może być czynnikiem, który z środowiska pracy wyklucza kogokolwiek. Wręcz przeciwnie – w różnorodności tkwi siła i ogromny potencjał.

Współpraca drogą do sukcesu

Komplementarna współpraca kobiet i mężczyzn pozwala wykorzystać unikalne atuty obu płci i niezwykle wzmacnia organizację. Zróżnicowane środowisko pracy sprzyja generowaniu wieloaspektowych perspektyw, co w efekcie sprawia, że proces tworzenia strategii biznesowej staje się bardziej solidny i skuteczny. Kobiety wnoszą do biznesu unikalne cechy takie jak empatia, skuteczna komunikacja, zdolność do współpracy, elastyczność, dbałość o szczegóły, często wręcz perfekcjonizm, a także umiejętność rozwiązywania konfliktów oraz dużą wrażliwość na wspieranie równowagi między życiem zawodowym, a prywatnym. Te atuty przyczyniają się do tworzenia dynamicznych i przyjaznych miejsc pracy, które promują pozytywną kulturę organizacyjną i napędzają sukces firmy w wielu obszarach. W efekcie te cechy niezaprzeczalnie zwiększają wydajność biznesową przedsiębiorstwa. Od 2019 roku MediaMarkt aktywnie uczestniczy w inicjatywie Women in Retail, której celem jest stawanie się wiodącym pracodawcą dla ambitnych kobiet w sektorze handlu detalicznego. Koncentrujemy się na wyrównywaniu różnic w rozwoju zawodowym, awansach, poziomach wynagrodzeń oraz tworzeniu równych szans dla wszystkich pracowników, niezależnie od płci. Ponadto rozwijamy naszą kulturę korporacyjną i wprowadzamy korzyści, które sprawiają, że MediaMarkt staje się atrakcyjnym miejscem pracy dla kobiet, chcących kontynuować i rozwijać swoją karierę zawodową. Aktualnie średni udział kobiet wśród pracowników MediaMarkt w Polsce wynosi 43,5%. W poszczególnych krajach udział ten waha się w zakresie od 30% do 49%, przy czym najwyższy jest we Włoszech. Kobiety stanowią 37,3% kadry menedżerskiej w MediaMarkt Polska.

Więcej niż sprzedaż produktów

Naszą ambicją jest coś więcej niż jedynie sprzedaż produktów. Dążymy do tworzenia niezapomnianych doświadczeń, budowania trwałych relacji z klientami oraz pełnienia roli zaufanego przewodnika w ciągle zmieniającym się i skomplikowanym świecie technologii. Jako CEO marki w Polsce, przykładam szczególną uwagę do równości w miejscu pracy. Chcę być inspiracją dla innych kobiet na wysokich stanowiskach i mówić o naszej roli, pokazywać, że warto zabierać głos w sprawach dla firmy najistotniejszych. Taką sprawą jest różnorodność, która stanowi fundament sprawiedliwości dla wszystkich pracowników. Kobiety-liderki obawiają się ostracyzmu lub odrzucenia, jednak szacunek zdobywamy wtedy, gdy nasz głos jest słyszalny. Nie należy unikać podkreślania swoich osiągnięć z obawy, że może być to odbierane jako egoistyczne lub zarozumiałe. Nie musimy się umniejszać, aby nie sprawiać wrażenia onieśmielających. Pewność siebie jest kluczowa w drodze do sukcesu.

W naszej firmie liczy się przede wszystkim człowiek. Dlatego staram się zapewniać równe szanse wszystkim pracownikom, podejmować działania i wdrażać inicjatywy, które wspierają zróżnicowaną kulturę pracy. Priorytetowo traktuję ich dobrostan, dlatego wdrażamy wewnętrzne polityki wspierające równowagę między życiem zawodowym, a prywatnym oraz zdrowie psychiczne. Razem z zespołem tworzymy programy mentoringowe wzmacniające pozycję kobiet na stanowiskach kierowniczych. Inwestujemy też w programy rozwoju przywództwa, aby dać rozkwitać różnorodnym talentom. Swoją pracą robię wszystko by napędzać rozwój firmy, koncentrując się na innowacyjności i zdolności adaptacji. Wspieram też współpracę i kreatywne środowisko pracy, które zachęca do prezentowania różnorodnych perspektyw.

Nie ma opisu obrazu