Wdrożenie GPRS – co to znaczyło dla użytkownika telefonu komórkowego?
Podstawową i zarazem największą zaletą GPRS było płacenie za faktyczny czas odbytych rozmów. W przeszłości dzwoniące osoby rozliczane były na podstawie impulsów, czyli okresów o ściśle zdefiniowanym czasie trwania (w zależności od danego operatora była to jedna minuta lub 20 sekund).Klient wykonujący połączenie musiał uiścić pełną opłatę za każdy rozpoczęty impuls, nawet jeśli „zużył” zaledwie jedną wchodzącą w jego skład sekundę. Z oczywistych powodów rozwiązanie to było niekorzystne dla konsumenta, dlatego też klienci sieci komórkowych szybko docenili standard GPRS, który umożliwił wprowadzenie naliczania sekundowego.
Kolejną korzyścią płynącą z wdrożenia standardu GPRS było znaczące zwiększenie prędkości transmisji danych, umożliwiające użytkownikom telefonów komórkowych korzystanie z mobilnego internetu. Maksymalna szybkość transferu wynosiła wówczas 114 kb/s, ale w praktyce użytkownicy mogli liczyć na prędkości rzędu 40–70 kb/s.Parametry internetu mobilnego opartego na technologii GPRS pozwalały na swobodne odbieranie oraz wysyłanie maili, a przy odrobinie cierpliwości nawet na przeglądanie stron internetowych. Zużycie danych mobilnych w standardzie GPRS rozliczane było podobnie do rozmów telefonicznych – płaciło się za faktyczną ilość wysłanych oraz odebranych kilobajtów.