Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony. Więcej na temat cookies kliknij tutaj
×
0 0

Smartfon coś więcej niż telefon

Smartfon jest telefonem komórkowym z wieloma funkcjami. Urządzenia wyposażone w system operacyjny obsługują różne aplikacje multimedialne

Czym jest smartfon?

Nowoczesne telefony komórkowe już od dawna obsługują znacznie więcej funkcji niż tylko prowadzenie rozmów i pisanie wiadomości SMS. Najpóźniej w chwili wprowadzenia do sprzedaży urządzenia iPhone tak zwane smartfony (z angielskiego: „inteligentne telefony”) stały się bardzo popularne. Urządzenia w pełni obsługują Internet, mają mocno rozbudowane funkcje przypominające przenośny komputer, są wyposażone w system operacyjny i umożliwiają instalowanie aplikacji multimedialnych. Smartfony są z reguły obsługiwane za pomocą ekranu dotykowego, niektóre są dodatkowo wyposażone w małej wielkości klawiaturę QWERTY znaną z komputerów.

Otwarte i specyficzne dla dostawcy systemy operacyjne

Cechą wyróżniającą smartfon jest system operacyjny. Tak samo jak w komputerze, system operacyjny smartfonu określa, do jakich funkcji i programów będzie miał dostęp użytkownik. Oprócz systemów operacyjnych specyficznych dla dostawcy, jak iOS firmy Apple do urządzeń iPhone, RIM OS do urządzeń BlackBerry lub Palm webOS do urządzeń Palm, istnieją również otwarte systemy operacyjne, jak Android firmy Google, który jest na przykład wykorzystywany w modelach Droid/Milestone firmy Motorola lub urządzeniach firmy HTC. Kolejnymi znanymi i szeroko rozpowszechnionymi systemami operacyjnymi są Windows Mobile firmy Microsoft oraz Symbian, który należy co prawda obecnie do firmy Nokia, można go jednak również znaleźć na urządzeniach firm Sony Ericsson lub Samsung.

Zasadniczo nie zawsze można zainstalować jednak dowolny system operacyjny na każdym smartfonie. Nawet jeśli system operacyjny nie jest specyficzny dla danego dostawcy, producent przewidział określony system dla swoich produktów.

Płatne i bezpłatne programy

Liczba programów, które można zainstalować na smartfonach z systemami iOS i Android, jest praktycznie nieograniczona. Dostępne są gry, oprogramowanie multimedialne i nawigacyjne, aplikacje biurowe i wiele innych. Programy do smartfonów są zwane aplikacjami i można je zwykle pobrać odpłatnie lub nieodpłatnie z określonych sklepów internetowych.

Typowe smartfony

Oprócz znanych urządzeń iPhone za typowe smartfony uważane są modele Milestone firmy Motorola oraz urządzenia tajwańskiej firmy HTC. Wspólną cechą wszystkich smartfonów jest obsługa za pomocą ekranu dotykowego, przy czym zarówno modele Milestone jak i niektóre smartfony firmy HTC są dodatkowo wyposażone w klawiaturę QWERTY.

Zalecana oferta zryczałtowana za korzystanie z Internetu

Kolejną cechą wyróżniającą smartfony jest obsługa Internetu. Wszystkie smartfony są wyposażone w przeglądarkę do żeglowania po Internecie. Dostęp jest możliwy przez GSM, HSDPA i UMTS, czasami również przez WLAN.

Coraz ważniejszą rolę odgrywa przy tym obsługa sieci społecznościowych, jak Twitter i Facebook. Model „Wildfire” firmy HTC został nawet specjalnie opracowany z myślą o sieciach społecznościowych.
Ponadto większość smartfonów jest wyposażonych w moduł GPS do aplikacji nawigacyjnych, które również pobierają dane online.

Smartfony są więc praktycznie bez przerwy połączone z Internetem, aby aktualizować status oraz pobierać wiadomości e-mail, aktualizacje programów i systemu operacyjnego, dane, programy i pliki multimedialne.

Z tego względu, decydując się na zakup smartfonu, najlepszym rozwiązaniem jest wybranie oferty zryczałtowanej za korzystanie z Internetu. W przeciwnym razie koszty połączenia z Internetem mogą być bardzo wysokie.

Producenci

4G Systems, Acer, ALCATEL, Asus, Apple, RIM, CECT, Dell, Elson, Germin-Asus, GigaByte, Glofiish, Hewlett-Packard, IXI, LG, Medion, Motorola, Nokia, Palm, Pirelli Boradband, Qtek, Sagem, Samsung, Simvalley, Sony-Ericsson, Toshiba

powrót

pixel