Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony. Więcej na temat cookies kliknij tutaj
×
0 0

Xbox Live

System rozrywki sieciowej stworzony przez Xbox Team, który jest częścią Microsoft Corporation. Dostępny jest dla wszystkich posiadaczy konsoli Xbox 360 jak i usługi Games for Windows Live. Serwis jest osiągalny we wszystkich krajach, w których odbyła się oficjalna premiera konsoli Xbox 360. Istnieją dwa rodzaje konta w Xbox Live – członkostwo darmowe Silver i członkostwo płatne Gold. By grać przez Internet musimy zakupić abonament Gold. Do kupowania zawartości z Xbox Live służy wirtualna waluta – punkty Microsoft Points. 

Premiera konsoli Xbox odbyła się 15 listopada 2001 w Stanach Zjednoczonych. W tym czasie wiadomo było już o budowie serwisu online, którego premiera miała się odbyć latem 2002. Podczas E3 w 2002 roku usługę nazwano Xbox Live i zaprezentowano wczesną wersję gry Unreal Championship. Gra ta miała stać się flagowym tytułem Xbox Live, a premierę jej wyznaczono na 15 listopada 2002, czyli w rok po premierze Xboksa. Pojawiła się również zapowiedź, że pod koniec 2003 będzie dostępne ponad 50 gier zawierających tryb online. Wraz z premierą Xbox 360, nastąpiła wielka przebudowa Xbox Live. 

Od 16 grudnia 2012, usługa Xbox Live oficjalnie jest dostępna w 41 krajach. 
14 czerwca 2010 na targach E3 w Los Angeles oficjalnie poinformowano o rozszerzeniu usługi. 10 listopada usługa została udostępniona w dziewięciu kolejnych państwach, w tym w Polsce.

Mapa dostępności Xbox Live

Dodatki Xbox Live


Windows Live Messenger
Windows Live Messenger pozwala użytkownikom Xbox Live, komputerów osobistych (Windowsów i Macintoshów) i Windows Phone łączyć się ze sobą przez sieć. Pozwala ośmiu ludziom jednocześnie czatować ze sobą, grać w gry, oglądać filmy i słuchać muzyki. Update 4 grudnia 2007 roku pozwala graczom którzy ukończyli 13 rok życia, na posiadanie własnego konta na Windows Live Messenger. Użytkownicy standardowej subskrypcji mają mniejsze możliwości usług Xbox Live, które dostępne są również w sybskrypcji Gold, min.:
  • Głosowy czat z innymi osobami
  • Avatar
  • Możliwości ściągania gier ze sklepu na dysk twardy
  • Punkty z Xbox Live Arcade
  • Dostęp do konta na Facebooku i Twitterze
  • Dostęp do serwisów (z możliwością łączenia kont) m.in.: MSN, Last.fm, YouTube, Skype, Netflix, Zune, Vevo, Sky, Bing.
Użytkownicy posiadający wykupiony serwis płatny Gold, mają możliwość korzystania z dodatkowych funkcji i serwisów, którzy nie mają użytkownicy standardowego Silver, m.in.:
  • Wideo czat z innymi osobami
  • Granie w trybie gry wieloosobowej z innymi graczami
  • Dostęp do magazynu online opartego na chmurze obliczeniowej.
  • Otrzymywanie do dwóch darmowych gier miesięcznie (pierwszą grą udostępnioną była Fable III, kolejnymi: Assassin's Creed II i Halo 3).
Xbox Marketplace
Dział Xbox Live, z którego można pobierać wersje demonstracyjne, zapowiedzi i dodatki do gier, elementy awatara itp. (najczęściej odpłatnie). Ponadto w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Irlandii, Francji i w Niemczech funkcjonują działy Video i Music Marketplace, z których można pobierać filmy i muzykę na żądanie.

Video Marketplace
Serwis został uruchomiony 22 listopada 2006 roku, czyli w rok od premiery Xbox 360. Jest to w praktyce wypożyczalnia filmów i seriali. Za pomocą specjalnych Microsoft Points (1000 MS Points kosztuje 12,99 USD) można ściągnąć i obejrzeć film, którego ważność upływa po 24h od czasu naciśnięcia play, albo 2 tygodniach od ściągnięcia. Filmy są w formacie High Definition (z reguły jest to 720p), albo Standard Definition. W przypadku niektórych seriali nie upływa czas ważności. Microsoft podpisał umowę z następującymi wytwórniami i stacjami telewizyjnymi:
  • Paramount Pictures
  • CBS
  • TBS
  • MTV Networks
  • UFC
  • NBC
  • Warner Bros. Home Entertainment 
Xbox Live Arcade
Jest to usługa Xbox Live umożliwiająca użytkownikom ściąganie trailerów i pełnych wersji gier których objętość początkowo nie mogła przekroczyć 50 MB (obecny limit to 2 GB, chociaż jeszcze przed jego podniesieniem Microsoft zrobił wyjątek dla gry Castlevania: Symphony of the Night). Zazwyczaj są to starsze gry typu Contra, Worms itd., do których dodaje się w większości przypadków usługę online, dodaje grafikę HD, a także dwanaście osiągnięć wartych w sumie 200 punktów GamerScore.

Xbox Live Indie Games
Xbox Live Indie Games (wcześniej Xbox Live Community Games) – są to gry video dostępne w serwisie Xbox Live Marketplace na platformę Xbox 360 stworzone przy użyciu XNA. W przeciwieństwie do tytułów z serii Xbox Arcade gry Indie są tworzone z dużo niższym budżetem, zwykle przez twórców-amatorów, opłata za pobranie gry indie też jest dużo niższa od komercyjnych tytułów.
  • Gry indie nie mogą mieć większej objętości niż 150 MB.
  • Pojedynczy tytuł kosztuje 80, 240 albo 400 Microsoft Points (odpowiednio ok. 1, 3, 5 USD).
  • Gry umożliwiają bezpłatny, 8-minutowy okres testowy. Po tym czasie gra się automatycznie wyłączy, chyba że zapłacimy za pobranie.
  • Gry Indie nie oferują tzw. "osiągnięć" ani rankingu najlepszych graczy.
Najpopularniejsze gry z tej serii to m.in.: "Zombies 2.0", "Partyboat", "Trino", "Fittest", "College Lacrosse 2010", "Gerbil Physics", "Avatar Golf".

Gamertag
Jest to pseudonim osoby zarejestrowanej w serwisie Xbox Live. Wraz z premierą Xbox 360 każdy Gamertag posiada swój licznik osiągnięć (tzw. Gamerscore), a także wskaźnik reputacji. W wielu serwisach gracz może stworzyć swoją małą sygnaturkę zawierającą Gamerscore, wskaźnik reputacji i listę gier, w które ostatnio grał.

Gamerscore
Gamerscore jest to system osiągnięć, który mierzy liczbę punktów zgromadzonych przez użytkownika profilu. Punkty te przyznawane są za osiągnięcia podczas realizacji wyzwań dla danej gry, np. pokonanie poziomu lub zgromadzenie określonej liczby zwycięstw przeciwko innym graczom w trybie wieloosobowym. Początkowo Xbox 360 w sprzedaży detalicznej oferował do 1000 punktów rozłożonych na liczbę osiągnięć w danej grze. Dodatkowo każdy tytuł Xbox Live Arcade zawierał 12 osiągnięć, czyli łącznie 200G. 1 lutego 2007 r. Microsoft ogłosił na swoim blogu nowe zasady – od tej pory twórcy gier muszą przestrzegać postanowień związanych z systemem Gamerscore. Wszystkie tytuły w wersji podstawowej miały mieć od tej pory 1000 punktów Gamerscore. Twórcy gier mają dodatkowo możliwość dodania 250 punktów w postaci rozszerzeń do gry (DLC). Z kolei tytuły Xbox Live Arcade muszą mieć odpowiednio 200 pkt. dla wersji podstawowych i maksymalnie 50 pkt. dla rozszerzeń. 26 maja 2007 roku Halo 2 jako pierwszy tytuł z serii Games for Windows umożliwił zbieranie punktów w systemie Gamerscore. 25 marca 2008 Microsoft rozprawił się z oszustami używającymi narzędzi do zwiększania stanu licznika Gamerscore. W wyniku tego nieuczciwym użytkownikom wyzerowano konto Gamerscore, a przy profilu gracza ukazywała się informacja „Cheater".

Xbox Live Anywhere
Jest to idea zapowiedziana przez Microsoft na targach E3 2006, która to ma połączyć użytkowników Xbox 360 z użytkownikami PC, by mogli wspólnie grać. Usługa ma być dostępna poprzez Xbox Live, Windows Vista, telefony komórkowe. Gry, w których użytkownicy konsolowi mogą się zmierzyć z PC-towcami są Shadowrun, Universe at War: Earth Assault, Lost Planet: Extreme Condition Colonies Edition i Game Room.

powrót

pixel