Co to jest DPI?
DPI jest to wartość liczbowa, mówiąca o zagęszczeniu pikseli. Informuje, ile punktów w wydrukowanym obrazie przypada na jeden cal (2,54 cm). Przykładowo, 300 DPI oznacza, że na długość jednego cala, przypada 300 punktów. Przy takiej wartości, można mówić, że mamy do czynienia z jakością fotograficzną.
DPI a PPI
Czasami, gdy ocenia się jakość obrazu, pojawia się także współczynnik PPI. Nie jest to jednak wartość, której można używać zamiennie. PPI odnosi się do liczby pikseli wyświetlanych na ekranie, podczas gdy DPI odnosi się do liczby pikseli wyświetlanych po wydrukowaniu. PPI można zatem używać w odniesieniu wyłącznie do grafik zamieszczanych w sieci, natomiast DPI dotyczy wydruków na papierze.
Czy do każdego wydruku potrzebne jest 300 DPI? Niekoniecznie. Jeśli na wydruku będzie pokazywać proste kształty, obrazy pozbawione szczegółów czy informacje tekstowe, naturalnie, dopuszczalna będzie niższa jakość. Jeśli nie jesteśmy pewni, czy po wydruku efekt będzie zadowalający, zanim zdecydujemy się na pełen wydruk (lub duży nakład), warto najpierw wykonać wydruk próbny. Nie mając pliku odpowiedniej jakości do wydruku wielkoformatowego, można spróbować zrobić to samo na mniejszym nośniku. Przykładowo, zamiast wydruku na kartce A5, zdecydować się na mniejszy format A6. Na DPI należy zwracać uwagę nie tylko wtedy, gdy drukujemy reklamy czy ulotki, także w przypadku zdjęć z wakacji czy tworzenia fotoksiążki powinniśmy patrzeć na to, z jakich plików korzystamy. Nawet najlepsza drukarka fotograficzna nie pomoże, jeśli plik źródłowy będzie przygotowany w niewłaściwy sposób.
Rozdzielczość DPI a rozmiar zdjęcia w pikselach
Oprócz współczynnika DPI, powinniśmy patrzeć także na rozmiar zdjęcia lub innego pliku graficznego w pikselach. Ta wartość mówi nam w przybliżeniu, jak duży wydruk można wykonać, nie tracąc jakości. Można to łatwo obliczyć. Przykład: jeśli zdjęcia ma 300x300 pikseli, to znaczy, że zachowamy jakość fotograficzną, drukując na nośniku nie większym niż 1 cal czyli 2,54 cm. Dysponując grafiką o rozmiarze 3000, pikseli możemy już liczyć na dobrą jakość na 10 razy większym papierze, czyli do 25,4 cm. Można także przyjąć prostszy przelicznik – 1000 pikseli na każde 10 cm wydruku. Przy tej proporcji, uzyskamy jakość 254 DPI, co w większości przypadków będzie satysfakcjonujące. Warto pamiętać o tym, że wysoka wartość DPI będzie potrzebna w przypadku obrazów, które oglądamy z bliska – chociażby zdjęć, które trzymamy w dłoni albo reklam graficznych zamieszczanych w gazecie. Co innego plakaty czy bannery, które oglądane są z większej odległości – tutaj szczegółowość obrazu może być na nieco niższym poziomie i nie trzeba koniecznie trzymać się aż 300 DPI.