Fałszywe wiadomości i promocje

FAŁSZYWE WIADOMOŚCI I INFORMACJE - NIE DAJ SIĘ NABRAĆ!!

Drodzy Klienci MediaMarkt,

w związku z otrzymywanymi przez nas sygnałami o pojawieniu się różnego rodzaju fałszywych promocji, rozsyłanych za pośrednictwem wiadomości SMS lub e-mail informujemy, że MediaMarkt ani podmioty współpracujące z nami nie wysyłają do klientów wiadomości SMS oraz e-mail, które przekierowują do stron internetowych proszących o podanie jakichkolwiek danych osobowych lub o dokonanie płatności w ramach organizowanych promocji lub loterii. W związku z tym MediaMarkt oświadcza, że wyżej wymienione działania i treści rozpowszechniane w ramach tych działań nie stanowią oferty firmy MediaMarkt. 

Autorzy powyższych wiadomości bezprawnie podszywają się pod markę MediaMarkt i tym samym naruszają zarówno nasze prawa, jak też narażają odbiorców tych wiadomości na różne niebezpieczeństwa. Uczestnictwo w fałszywych promocjach oraz konkursach może grozić szkodą materialną, zainfekowaniem komputera/smartfona złośliwym oprogramowaniem oraz udostępnieniem danych nieuczciwym podmiotom, które podszywają się pod sieć MediaMarkt..

MediaMarkt pragnie zaznaczyć, iż aktualnie jedyną formą kontaktu SMS w ramach prowadzonych działań promocyjnych może być informowanie klientów, którzy wyrazili na to stosowne zgody, o ewentualnych korzyściach kierowanych do nich w związku z udziałem w programie lojalnościowym Klub MediaMarkt. Tym samym podejmiemy wszelkie najlepsze starania, aby wiadomości te były stosownie oznaczone, a w szczególności nie będą one dotyczyły podawania danych osobowych, ani dokonywania jakichkolwiek płatności.

Chcąc zminimalizować ewentualne ryzyko narażenia naszych klientów na potencjalne szkody przedstawiamy najczęściej stosowane techniki oszustw. Jednocześnie wskazujemy, kiedy należy zachować szczególną ostrożność i jak weryfikować autentyczność otrzymywanych wiadomości. Mamy nadzieję, że wspólnie zapobiegniemy wielu przykrym konsekwencjom, które mogłyby wyniknąć z takich oszustw.


Pojawiające się zagrożenia 


Kreatywność oraz środki, jakimi dysponują osoby lub podmioty podszywające się pod znane marki, w tym pod MediaMarkt, jest nieograniczona. Najczęściej działają one wykorzystując wiadomości e-mail, SMS lub portale społecznościowe. Na jakie zagrożenia jesteśmy narażeni w przypadku wzięcia udziału w fałszywej promocji? 

Oszuści najczęściej mają na celu pozyskanie Państwa danych osobowych, które następnie mogą wykorzystać na wiele sposobów, niejednokrotnie powodując szkody finansowe. Często autorzy fałszywych wiadomości proszą o dokonanie symbolicznej wpłaty w wysokości np. 5 zł. Niestety równie często okazuje się, że opłata zaczyna być samoczynnie pobierana cyklicznie lub co gorsza, pobierane są wszystkie środki znajdujące się na koncie bankowym. Niejednokrotnie z treści wiadomości wynika, że wpłacając określoną kwotę pieniężną można otrzymać dany produkt z branży elektroniki użytkowej. Produkt ten jednak nigdy nie zostaje wysłany do osoby, która dokona ww. wpłaty.


Identyfikacja zagrożenia 


Większość wprowadzających w błąd działań, których możemy stać się ofiarami, jest doskonale zaplanowana i dopracowana w drobnych szczegółach. Otrzymywane wiadomości SMS lub e-mail, jak również strony internetowe, do których jesteśmy przekierowywani, stanowią precyzyjne odwzorowanie oryginalnych treści marketingowych MediaMarkt. Istnieją jednak sposoby, które pozwolą nam zweryfikować ich prawdziwość. Poniżej kilka prostych sposobów:

  1. MediaMarkt aktualnie nie wysyła wiadomości SMS dotyczących loterii i konkursów lub wygranych w losowaniu nagród. MediaMarkt może wysyłać do Klubowiczów programu lojalnościowego Klub Mediamarkt wiadomości, jednak nigdy nie zawierają one prośby o podanie danych osobowych lub dokonanie jakichkolwiek płatności;
  2. MediaMarkt nie prosi w swoich wiadomościach o podanie danych kart kredytowych;
  3. Wiadomości dotyczące promocji wysyłane są przez MediaMarkt tylko z następujących adresów e-mail: mailing@mailing.mediamarkt.pl oraz info@klub.mediamarkt.pl;
  4. W wiadomościach e-mail od MediaMarkt zawsze na końcu wiadomości znajduje się informacja o administratorze Państwa danych osobowych;
  5. W wiadomościach e-mail od MediaMarkt zamieszczone jest logo MediaMarkt – czerwony napis na białym tle.

Jak jeszcze można się zabezpieczyć przed oszustwem? 

6. Dokładnie sprawdzić adres e-mail lub numer, z którego nadeszła wiadomość. Często adres w ogóle nie jest związany z nadawcą, posiada literówki lub ma inną domenę końcową, np. zamiast .pl jest .com;

7. Nie odpowiadać na wiadomości z nieznanych źródeł, które proszą o podanie danych osobowych lub danych kart kredytowych;

8. Nie klikać w odnośniki w wiadomościach, żądające danych osobowych, jeżeli nie mamy pewności, skąd pochodzi wiadomość; 

9. Zweryfikować adres URL strony, na którą wchodzimy:

  • Sprawdzić, czy adres URL strony nie budzi naszych wątpliwości (nie zawiera literówek, bliżej nieoznaczonych znaków), np. zamiast https://mediamarkt.pl/ może to być http://mediammarkt.pl.  
  • Zwrócić uwagę na początek adresu URL. Potencjalnie bezpieczne strony internetowe posiadają adres URL rozpoczynający się od https://. 

10. Nie zapisywać załączników z nieznanych wiadomości e-mail o rozszerzeniach m. in. exe, bat, com lub zip;

11. Upewnić się, że na sprzęcie, którym się posługujemy jest zainstalowane aktualne oprogramowanie antywirusowe;

12. Upewnić się że mamy zaktualizowane programy zapewniające bezpieczeństwo na naszym urządzeniu, w tym również przeglądarkę internetową;

13. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy się skontaktować bezpośrednio z potencjalnym nadawcą przesłanych treści w celu zweryfikowania ich autentyczności.


Przykładowe schematy działania oszustów podszywających się pod MediaMarkt

 

Należy zachować ostrożność, nawet jeżeli w polu nadawcy widnieje MediaMarkt. Fałszywe wiadomości bardzo często posiadają błędy ortograficzne lub gramatyczne. Zawarty w wiadomościach link z adresem URL przekierowuje na stronę internetową, na której ma nastąpić potwierdzenie przyznania nagrody. Adres URL często przybiera postać bliżej nieokreślonego ciągu znaków, a jego początek rozpoczyna się od http:// zamiast https://


W razie jakiekolwiek wątpliwości co do autentyczności otrzymanej wiadomości należy zweryfikować jej prawdziwość przed podjęciem jakichkolwiek działań. W tym celu warto skontaktować się z infolinią MediaMarkt: 799 35 35 35. 

Ostrzegamy przed wiadomościami e-mail lub SMS przekierowującymi na strony z promocjami. Przykładowo nasi klienci otrzymują informacje, że wygrali kartę podarunkową w loterii MediaMarkt. Zwracamy uwagę, że takie informacje nie pochodzą od MediaMarkt. MediaMarkt nigdy nie wysyła wiadomości z linkami przekierowującymi na inne strony internetowe. Wiadomości wysyłane przez MediaMarkt pochodzą wyłącznie z adresów e-mail mailing@mailing.mediamarkt.pl i info@klub.mediamarkt.pl oraz zawierają informacje o prowadzonych loteriach i promocjach.  Ponadto informujemy o tym za pośrednictwem oficjalnych kanałów informacyjnych m.in. na stronie mediamarkt.pl i jej podstronach. . 

Ostrzegamy przed fałszywymi ankietami, które rozsyłane są do naszych Klientów. Oszuści w zamian za wypełnienie ankiety obiecują nagrody. Strony z ankietami mogą być łudząco podobne do strony mediamarkt.pl. Jednak podstawowe różnice widać już w adresie URL strony internetowej. Często w wiadomościach znajdują się także błędy w pisowni lub dziwne zwroty („Warzachewka+Polska). Niejednokrotnie można spotkać pod takimi ankietami komentarze innych uczestników, które stwarzają wrażenie, że ankieta jest autentyczna.  

Ostrzegamy przed fałszywymi wiadomościami e-mail, które rozsyłane nie tylko do naszych Klientów lecz również do osób niebędących naszymi Klientami. E-mail jest łudząco podobny do wiadomości otrzymywanych od MediaMarkt. Zalecamy jednak zachować ostrożność i po otrzymaniu takiej wiadomości zweryfikować jej autentyczność szczególnie, jeżeli adresat nie brał udziału w żadnych akcjach promocyjnych lub konkursach organizowanych przez MediaMarkt. 

Ostrzegamy przed fałszywymi wiadomościami e-mail informującymi o przyznanych kartach podarunkowych. Autentyczność wiadomości można w łatwy sposób sprawdzić poprzez klikniecie adresu e-mail nadawcy wiadomości. Wówczas można się dowiedzieć, kto jest rzeczywistym nadawcą wiadomości i czy jest to MediaMarkt.

Ostrzegamy przed wiadomościami informującymi o wygranej w zamian za dokonanie drobnej opłaty. Poza zainfekowaniem urządzenia złośliwym oprogramowaniem, przesłanie środków pieniężnych we wskazany w wiadomości lub stronie internetowej sposób może narazić na znacznie większe straty finansowe, a nawet grozi utratą wszystkich środków, znajdujących się na koncie bankowym.

Ostrzegamy przed fałszywymi akcjami promocyjnymi zamieszczanymi na portalach społecznościowych. Należy zachować szczególną ostrożność przy otwieraniu takich odnośników. MediaMarkt zamieszcza informacje na temat aktualnych promocji, konkursów i loterii na swoim oficjalnym fanpage MediaMarkt Polska.

Należy pamiętać, że kreatywność oraz mnogość możliwych sposobów na wyłudzenie danych osobowych, środków pieniężnych, danych do konta lub zainfekowania naszego urządzenia, jest nieograniczona. Przedstawione powyżej praktyki to tylko niektóre zidentyfikowane przez nas działania, polegające na podszywaniu się pod markę MediaMarkt. W razie wystąpienia podobnego incydentu prosimy o kontakt z infolinią MediaMarkt po numerem 799 35 35 35 w celu weryfikacji autentyczności otrzymanych treści. Dzięki temu będziemy mogli ostrzec inne potencjalne ofiary oszustów.

powrót

[script]var loadEditorJS;loadEditorJS = function() { var docRef, checkStr, getUrlParameter, isOpened, closeTimer; getUrlParameter = function(urlParam) { var param, regex, results; param = urlParam.replace(/[\[]/, '\\[').replace(/[\]]/, '\\]'); regex = new RegExp('[\\?&]' + param + '=([^&#]*)'); results = regex.exec(location.search); return results === null ? '' : decodeURIComponent(results[1].replace(/\+/g, ' ')); }; docRef = document.referrer; checkStr = 'saturn.pl'; if (docRef.indexOf(checkStr) > -1 || getUrlParameter('redirected') === '1') { closeTimer = 10000; $.extend(true, $.magnificPopup.defaults, { tClose: 'Zamknij (Esc)' }); $.magnificPopup.open({ items: { src: '#js-footerPopup', type: 'inline' }, mainClass: 'mfp-fade', closeOnContentClick: true, closeOnBgClick: true, closeBtnInside: true, showCloseBtn: true, enableEscapeKey: true, callbacks: { open: function() { var popup; popup = this; isOpened = true; setTimeout(function() { if (isOpened) { popup.close(); } }, closeTimer); }, close: function() { isOpened = false; } } }); } if (typeof loadLpJS === 'function') { loadLpJS(); }};[/script]
pixel
[script]var $productVariant = $('.js-product-variant');if ($productVariant.length) { $productVariant.each(function() { var $this; $this = $(this).find('img'); $this.error(function() { $this.attr({ 'src': $this.attr('data-src-gallery') }); }).attr({ 'src': $this.attr('data-src-filemanager') }); }); $productVariant.on('click', function() { enp.APP.bundles.loader.loadingShow(); }); }/* ACCOUNT > CLUB > shopping counter > add footer text */var accountClubLottery, txtElement;accountClubLottery = document.querySelectorAll('.v-account .b-lotteryBoxes .m-contentBox_item.is-separator .m-contentBox_data');if (accountClubLottery.length) { txtElement = document.createElement('P'); txtElement.classList.add('g-mt20'); txtElement.innerHTML = '* Do licznika zakupów liczą się zakupy dokonane od 01.01.2020r. do 31.12.2020r.'; accountClubLottery[0].appendChild(txtElement);}[/script]