„Cities Skylines 2” – co nowego przynosi premiera city buildera

Premiera „Cities Skylines 2” to najważniejsze wydarzenie zapomnianego gatunku city building od wielu, wielu lat. Właściwie jedyne o tej skali, jeśli chodzi o tworzenie i zarządzenie miastem współczesnym, nie historycznym czy futurystycznym. Mapa pięciokrotnie większa niż w jedynce z 2015 r., oczywiście znaczący rozwój grafiki, sztucznej inteligencji kierującej mieszkańcami i transportem, modyfikacje interfejsu, kalkulacji budżetu, całej mechaniki… „Cities Skylines 2” – co nowego przynosi gra?
„Cities Skylines” – scheda po „Sim City”
Po spektakularnej klęsce przejętej przez Electronic Arts serii „Sim City” w pierwszej dekadzie tego wieku – firma skupiła się na wciąż trwającym rozwoju „The Sims” – powstała gatunkowa nisza. W 2015 r. zagospodarowało ją niezależne fińskie studio Collosal Order. „Cities Skylines” było odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku, wykorzystującą doskonale wymyślony i rozwijany koncept. Dla tych co lubią pograć offline, samotnie, bez pośpiechu i strzelania, zaplanować i pokalkulować. Pobudować. Rezultat – sukces, 6 mln kopii sprzedanych w cztery lata, drugie tyle przez kolejne cztery. Należy bowiem zaznaczyć, że bezpłatne dodatki do „Cities Skylines” ukazywały się regularnie. Od lotnisk, przez plaże, po hotele – jeszcze w maju tego roku. Zmiany nie oznaczały oczywiście tylko artefaktów – obiektów, ale rozwój całego systemu zarządzania i rozgrywki. „Cities Skylines” ciągle żyło i żyje.
Ale wreszcie przyszedł czas na nowe otwarcie.
Premiera „Cities Skylines” była wielokrotnie przekładana. Pewną datą wydawał się 25 października 2023 r. na laptopy i komputery PC, a następnie 31 grudnia na PS5 i Xbox Series. Ale jak to w gamedevie, pewne są tylko małe patche do aktualnej wersji, a nie duże premiery. Niestety, nie znamy daty premiery „Cities Skylines 2”.
„Cities Skylines 2” vs „Cities Skylines” – różnice i co nowego
Skoro ostatni darmowy dodatek do jedynki ukazał się niespełna pół roku temu, po co kupować „Cities Skylines 2”? Przedstawiamy po krótce różnice i nowości.
- Mapa 160 km² – pięciokrotnie większa niż w jedynce.
- 441 kafelków mapy, odkrywanych stopniowo w trakcie gry; nie ma konieczności odkrywania stref sąsiadujących; w podstawowej wersji dostępnych 10 kafelków, reszta za dopłatą.
- Od malutkiej wioski (przez kilkanaście kolejnych poziomów) po megapolis.
- Mapa jest też „wyższa” – oferuje większe zróżnicowanie terenu.
- Dwa style architektoniczne – europejski i amerykański, możliwość zmiany w trakcie gry.
- Pogoda i pory roku – dzień w grze to miesiąc kalendarzowy. Klimat zależy oczywiście od konkretnej mapy, konkretnej lokalizacji. Aura wpływa na zużycie energii przez miasto czy zachowania mieszkańców. Możliwe pożary, burze i tornada.
- 20 kamieni milowych – odkrywają nowe możliwości rozwoju, umożliwiające np. rozbudowę usług komunikacyjnych o tramwaje, autobusy elektryczne, kolej, transport morski i lotniczy
- Punkty ekspansji – zastępują punkty doświadczenia.
- Każda usługa publiczna ma swoje drzewko rozwoju.
- Narzędzie do edytowania terenu, regulowana wielkość pędzla, automatyczna budowa sieci dróg, dróg równoległych (także wielopasmowych) lub skrzyżowań jednym pociągnięciem; więcej rodzajów dróg, łatwiejsze budowanie ronda,. Pod drogami są już jest sieć energetyczna, wodociągi, kanalizacja. Dostępne są bariery akustyczne.
- Transport osobowy – rozbudowane ustawienia dla poszczególnych środków transportu, np. kursowania czy ceny biletów poszczególnych linii tramwajowych, ustawienia tymczasowe (np. pod wydarzenia sportowe czy koncert).
- Samodzielnie ustawianie znaków drogowych, sygnalizacji świetlnej, przejść dla pieszych. Możliwe są kolizje.
- Nowe modele parkingów – konieczność parkowania dla mieszkańców
- Energia – lokalne transformatory, możliwość doprowadzenia prądu spoza miasta, magazynowanie naprodukcji.
- Woda – możliwość pozyskania również z gleby.
- Sześć rodzajów zabudowy mieszkaniowej (w tym np. tania i mieszana mieszkaniowo-komercyjna, ze sklepami i usługami na parterze), dwa rodzaje strefy biurowej – według stopnia zagęszczenia. Unikatowe budynki, odblokowywane wraz z rozwojem miasta. Precyzyjne wytyczanie dzielnic.
- Odpady – wytyczanie wielkości wysypiska, system recyklingu.
- Poczta, internet, urząd miasta, bank, opieka społeczna.
- Mieszkańcy i ruch, czyli sztuczna inteligencja – zróżnicowane zachowania i decyzje transportowe, zależne od kosztów, dostępności miejsc parkingowych, wypadki w trudnych warunkach pogodowych. rytm dnia, stan zdrowotny, zależnie od grupy wiekowej czy społecznej, zaawansowane statystyki.
- Przemysł i rolnictwo – dziewięć gałęzi.
- Radio – muzyka, ale i informacje o mieście.
- Grafika – bogatsze tekstury z cieniami.
- Tryb fotograficzny i wideo z filtrami – dla uwiecznienia rozwoju miasta.
Aby móc wyświetlać filmy z dodatkowymi informacjami na temat produktów i usług, współpracujemy z serwisem Youtube. Potrzebujemy zgody użytkownika na wyświetlanie treści.

Czytaj więcej

19. grudzień
Najlepsze gry na Nintendo Switch dla dzieci - ranking
Sprawdź nasze propozycje gier dla dzieci na Nintendo Switch!
19. grudzień

30. październik
Mario & Luigi: Brothership – premiera nowej gry o włoskim hydrauliku!
Nowa gra na platformę Nintendo Switch Mario & Luigi: Brothership będzie miała premierę 7 listopada 2024 roku.
30. październik

11. październik
Trzy epoki Sid Meier’s Civilization VII – premiera nowej formuły
Premiera Civilization VII nastąpiła 11 lutego 2025 r., a konsole po raz pierwszy wystartowały równo z PC. Rewolucyjna zmiana: grę podzielono na trzy (i tylko trzy) epoki – antyk, odkrycia, nowożytność – a każdy okres ogrywasz inną cywilizacją, do wyboru ponad 30. Wśród NPCs nie ma Barbarzyńców – wraz z miastami państwami zostali połączeni we frakcję sił niezależnych. Czy też się nie możesz doczekać? Sprawdź fabułę i gameplay Cywilizacji 7!
11. październik